Nederland is nog steeds populair is onder Duitse ondernemers. Dat concludeert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op basis van de ruim 2000 Duitse dochterbedrijven die Nederland telt. 

De provincie Zuid-Holland voert de lijst van populaire vestigingsplaatsen aan met 454 Duitse ondernemingen. Flevoland is met negen vestigingen het minst populair. Van de steden zijn Amsterdam (176) en Rotterdam (153) het meest geliefd.

De meeste Duitse bedrijven zijn actief in de dienstverlening (315), gevolgd door handelsbemiddeling en groothandel (309). Andere belangrijke branches zijn de machinebouw (214), transport & logistiek (161) en de chemische industrie (120).

Populair

“Nederland blijft populair onder Duitse investeerders, onder andere omdat het een belangrijke logistieke hubfunctie vervult voor het Duitse achterland”, zegt DNHK-directeur Axel Gerberding.

Omgekeerd hebben zo’n 5.350 Nederlandse dochterondernemingen zich in Duitsland gevestigd. Zij zijn onder meer actief in de dienstverlening (1.218), handelsbemiddeling en groothandel (977), vastgoed (448), detailhandel (241) en de bouwsector (232).

Nederlandse bedrijven in Duitsland vestigen het liefst in steden als Düsseldorf (337), Frankfurt am Main (330) en Berlijn (258).