Terwijl andere schoenenzaken onder druk staan, heeft VanHarenSchoenen afgelopen jaar meer schoeisel verkocht dan ooit te voren.

In totaal gingen er ruim 6 miljoen paar schoenen over de toonbank. Dat zijn circa 275.000 paar meer dan in 2011, maakte de keten donderdag bekend. De keten heeft 139 filialen.

''Het koopgedrag van de klant verandert snel. Daartoe behoren ook het winkelen op internet, de opkomst van nieuwe mobiele technologieën en uiteraard sociale media. Het is de kunst om aan deze nieuwe klantenwensen tegemoet te komen'', zegt directeur Krein Bons. De omzet van VanHaren steeg in 2012 met 7,5 procent naar 132,6 miljoen euro.

Brancheorganisatie CBW-MITEX maakte eerder deze maand bekend dat de omzet van de gehele Nederlandse schoenendetailhandel in 2012 juist met 4,3 procent is teruggelopen. De bekende winkelketen Schoenenreus werd in januari zelfs failliet verklaard en gaat nu in afgeslankte vorm verder.

Online

De opkomst van online verkoop knelt de traditionele schoenenwinkel. VanHaren heeft echter al in 2010 een goed lopende webshop gelanceerd.

"We zien de online shop als een sterk, onmisbaar service-instrument, dat het aanbod in onze filialen optimaal aanvult en ondersteunt'', verklaart Bons. Zijn keten telt op dit moment 139 winkels verspreid over het land. Er werken 1325 medewerkers.