Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hebben de afgelopen vier maanden ruim tienduizend passagiers die meer dan drie uur vertraging hadden opgelopen een vergoeding betaald.

Dat laat staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) woensdag weten aan de Tweede Kamer.

Op 23 oktober bepaalde het Europese Hof van Justitie dat passagiers bij een vertraging van meer dan drie uur aanspraak kunnen maken op dezelfde compensatie als passagiers van geannuleerde vluchten.

Sindsdien hebben luchtvaartmaatschappijen veel klachten binnengekregen, ook van passagiers die voor de uitspraak vertraging opliepen.

Consumentenbond

Zowel de Consumentenbond als EU-claim, het bedrijf dat consumenten tegen vergoeding helpt om geld terug te krijgen, zijn nog niet enthousiast over de compensaties. ''De vlag gaat nog lang niet uit'', aldus een woordvoerster van de Consumentenbond.

Volgens haar staan de nu uitgekeerde claims in schril contrast met de honderdduizenden mensen die ''het bos zijn ingestuurd''. Sinds de uitspraak van het Hof gaat het volgens de bond slechts ''iets minder slecht''.

Hendrik Noorderhaven van EU-claim is het grondig met haar eens. EU-claim heeft nog zeker 1800 rechtszaken lopen voor groepen reizigers die compensatie eisen. Hij zegt wel te zien dat luchtvaartmaatschappijen meer bereid zijn te schikken. ''De meeste betalingen zijn ter voorkoming van vonnissen.''

Omstandigheden

Luchtvaartmaatschappijen hoeven passagiers niet te compenseren als sprake is van buitengewone omstandigheden.

In de Europese regelgeving blijft vaag wat hier precies onder wordt verstaan. De komende weken wordt een herziening van deze verordening verwacht en daarin wordt ook de definitie van buitengewone omstandigheden tegen het licht gehouden.