De topsector tuinbouw moet transparanter, stelt de startup Floraccess. "Je moet echt een apart bedrijf oprichten om dat voor elkaar te krijgen."

Het Nederlandse bedrijf wil dat doen met een online marktplaats voor internationale kopers en verkopers van land- en tuinbouwproducten.

De topsector tuinbouw is de afgelopen jaren flink gegroeid. De handel in land- en tuinbouwproducten is op dit moment goed voor ongeveer 10 procent van het Nederlandse bnp. Internationaal wacht een immense markt met meer dan negen miljoen bedrijven en een jaarlijkse omzet van bijna drie triljard dollar.

Ondanks zo'n grote markt merkte oprichter Ewoud Goorts tijdens zijn afstuderen in Ethiopië dat er maar weinig mensen weten waar zij producten kunnen slijten of kunnen verkrijgen. "De markt moest transparant gemaakt worden, men moet elkaar kunnen vinden."

Business directory

Toch ziet Goorts Floraccess niet als een traditionele 'business directory', aangezien de startup ook een productcatalogus koppelt aan de bedrijfsinformatie. Daarbij wordt gekeken naar het Chinese Alibaba.com, 's werelds grootste business-to-business e-commerce-platform. "Probleem is dat Alibaba zich nauwelijks richt op onze industrie, omdat ze daar niet de specialisatie voor hebben."

Een gat in de markt, zo lijkt het. Je zou verwachten dat een dergelijk mondiaal initiatief al bedacht is. Goorts: “Het is door de sector geprobeerd, maar niet gelukt. Je moet echt een apart bedrijf opzetten om dit goed vorm te geven.”

Daarnaast kaart Goorts aan dat bestaande initiatieven voor de tuinbouw heel erg regionaal georiënteerd zijn. "Wij willen dat een koper uit Rusland meteen kan zien wat een producent uit Zuid-Amerika voor hem heeft, doordat we de informatie in het Spaans omzetten in het Russisch."

Op dit moment loopt een pilot met 40 sierteeltbedrijven in Ethiopië, Kenia, Ecuador, Colombia, Costa Rica en Rusland. In juni wil het bedrijf wereldwijd beginnen.

Verdienmodel

De oprichter wil dan geld verdienen met "een semi-gesloten systeem". Kopers mogen zich gratis registreren op de website, verkopers betalen voor een abonnement. Uit de kopers die zich gratis melden op de site wil Goorts weer marktinformatie halen.

Die marktinformatie werd voorheen door het Productschap Tuinbouw en Bloemen Bureau Holland verzameld, maar vanwege bezuinigingen in de sector komt dat niet echt meer van de grond. "Wij willen hierop inspringen", aldus de oprichter.

Met zoveel mogelijk kopers en verkopers lijken grote veilingen als de bloemenveiling van FloraHolland in Aalsmeer buitenspel gezet te worden. Maar dat is volgens Goorts niet het geval. "We willen er juist mee samenwerken. De eerste gesprekken zijn al gevoerd. We streven allebei naar meer transparantie in de keten."

Hoog inzetten

Omdat de markt zo groot is, wil Floraccess hoog inzetten. "We streven naar 10 procent van de sector op onze website binnen tien jaar, dat zijn bijna een miljoen bedrijven. Het is een groot initiatief. Het bouwen aan het hele bedrijf duurt nog zeker vier tot zes jaar."

De startup zoekt daarom een investering van 300.000 euro. Nu zit er onder andere geld van het pre-seed-fonds van Rabobank Utrecht in.

"We zijn nu op zoek naar investeerders die kaas hebben gegeten van de sector. Mensen die weten hoe groot de wereld is. Je kan binnen 24 uur overal heen vliegen, maar probeer maar eens zaken te doen in Zuid-Duitsland, dan merk je al dat dat heel anders gaat."