DEN HAAG - Nederlandse koopvaardijschepen moeten kunnen worden beschermd tegen piraten door gewapende private beveiligers.

Het huidige beleid van het kabinet om alleen mariniers in te zetten voor de bescherming van schepen is volgens een woensdag gepubliceerde studie van Instituut Clingendael niet langer houdbaar.

Volgens het onderzoek werkt het huidige systeem van de zogeheten Vessel Protection Detachments (VPD) van de marine te langzaam, is het te duur en zijn de voorwaarden niet flexibel genoeg. De reders pleiten allang voor het toelaten van private beveiligers. Die zijn aanzienlijk goedkoper dan VDP's.

Reders gebruiken beveiligers

Volgens Clingendael is het resultaat van het huidige systeem dat ongeveer 90 procent van de Nederlandse schepen zonder bescherming door het risicogebied bij de Hoorn van Afrika vaart. Steeds meer reders zouden gewapende private beveiligers inzetten. Dat is illegaal.

Volgens de studie isoleert het kabinet zich met zijn standpunt binnen Europa. Een jaar of 5 geleden deelden de meeste Europese maritieme staten de Nederlandse houding, maar dat is de afgelopen jaren veranderd. Steeds meer landen zijn of gaan akkoord met gewapende particuliere beveiligers op hun schepen.

Debat

Het ministerie van Defensie laat weten dat de VPD's belangrijk zijn voor de bescherming van de nationale belangen. Verder zegt het ministerie een debat hierover dat volgende week in de Kamer plaatsvindt te willen afwachten.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie zei onlangs in een debat in de Tweede Kamer "vooralsnog'' vast te houden aan de lijn van haar voorganger Hans Hillen. Maar Hennis voegde er in het debat ook aan toe de internationale ontwikkelingen op dit vlak in de gaten te zullen houden. Hillen was er een sterk voorstander van om de geweldsmonopolie bij de overheid te houden. Defensie heeft de kosten voor de VPD's al enkele keren omlaag gebracht.