AMSTERDAM - Deze week lanceerde de notitie-app Evernote zijn zakelijke variant Evernote Business in 26 nieuwe markten, waaronder Nederland. “We willen geen indirecte verdienmodellen.”

De Amerikaanse startup, begonnen in 2007, groeit gestaag. Op dit moment kent de versie voor consumenten zo'n 75 miljoen gebruikers wereldwijd en er werd in die tijd meer dan 250 miljoen dollar in het bedrijf geïnvesteerd. Opvallend is dat het bedrijf van zijn succes afhankelijk is van zijn eigen product: Evernote draait volledig op zijn eigen product.

Evernote Business vraagt tien dollar per maand per werknemer voor zijn dienst. In de laatste maand wist het bedrijf ruim tweeduizend nieuwe zakelijke klanten aan zich te binden. "Aan het einde van het jaar verwachten we er enkele tienduizenden", zegt CEO Phil Libin.

Hoe moeten we Evernote Business zien? Als een soort intranet, waar alle informatie voor het bedrijf te vinden is, of als een soort Yammer, waar teams ideeën kunnen uitwisselen?

"Eigenlijk kunnen bedrijven het net zo gebruiken als de versie voor consumenten, ze kunnen alles bijhouden. Hoe iedereen het gebruikt, verschilt natuurlijk per persoon. Het leent zich voor verschillende gebruiken."

Wat is dan jullie 'unique selling point' voor bedrijven?

"Als consument kan je alles opslaan zodat je niets meer mist. Evernote Business is echt gemaakt voor kleine teams. Maar hoe weet je wat het team weet? Daar kom je dan achter. Als jij iets in de app tikt, ziet de rest van je collega's dat ook. Zo kan een klein team beter samenwerken."

Kunt u een voorbeeld geven van een situatie waarin de app het bedrijf vooruit helpt?

"Ik had een keer een meeting met een bedrijf. Terwijl ik een aantekening in de app maakte, zag ik zonder specifiek te zoeken dat twee werknemers al eerder met het bedrijf hadden gesproken. Ik wist dat nog niet. Met die informatie kon ik de koers van de vergadering veranderen. Terwijl ik dus een notitie maakte, kwam het collectief geheugen van ons bedrijf naar boven."

Hoe is het om uw eigen bedrijf te laten draaien op zijn eigen product?

"We bouwen Evernote in eerste instantie voor onszelf. Op die manier maken we een product dat we écht willen maken voor de buitenwereld. Zo gaat de kwaliteit omhoog en kunnen we meer groeien. Het succes buiten onze deuren bepaalt waar we heen gaan. Wij hebben nu ongeveer 300 medewerkers, de app werkt dus niet voor grote bedrijven met tienduizenden werknemers. Maar in de toekomst misschien juist wel."

Aan welke nieuwe verdienmoddelen moeten we in de toekomst denken?

"Zolang het maar geen indirect verdienmodel is. We gaan geen white label-varianten maken, we gaan geen advertenties tonen en we werken niet met affiliates. Ofwel: we doen niets wat ons merk zwakker maakt. Het geld moet direct van de gebruikers komen."

"Veel bedrijven hebben geprobeerd iets met de data van onze gebruikers te doen, maar dat gaat niet gebeuren. Daar zijn we strikt in. Daarnaast willen we meer met partnerships doen, zoals we eerder deden met Moleskine en Livescribe."

Er kwam vanuit de consument wel wat kritiek op Evernote, zo is niet elke desktop-functie beschikbaar op de smartphone en vice versa. Hoe gaat u dat voor de zakelijke variant oplossen?

"Ook in Evernote Business maken we niet per se 'crossplatform' producten. De beleving per apparaat hoeft namelijk niet hetzelfde te zijn. Dit geldt zeker voor de zakelijke markt, want je kan erop rekenen dat werknemers van bedrijven werken op meerdere soorten apparaten."

Libin legt uit: "Een smartphone werkt beter voor het opslaan van foto's, een pc niet. Terwijl een pc beter is voor het verzamelen van afbeeldingen van het internet, en een smartphone weer niet. Bedrijven die hun diensten consistent maken voor meerdere apparaten zijn in mijn ogen dan ook middelmatig."