AMSTERDAM - In een jaar tijd hebben 35.000 thuiskoks en –afhalers een maaltijd uitgewisseld op Thuisafgehaald.nl. Het sociale initiatief van Jan Thij Bakker (30) trekt nu de grens over, te beginnen in België, om verder in te spelen op de trend om te delen.

Vorige maand werd thuisafgehaald.be gelanceerd, dat nu 5000 actieve gebruikers kent. “België groeit tot nu toe sneller dan Nederland”, zegt Bakker. De ondernemer heeft ook plannen om het delen van maaltijden te introduceren in Engeland, Duitsland en Oostenrijk.

De Nederlandse variant startte in maart 2012. Eenmaal ingelogd kunnen gebruikers thuismaaltijden verkopen aan derden of een bord eten reserveren bij een buurt- of stadsgenoot. Meestal tegen betaling van de kostprijs van de maaltijd.

Kritische massa

Na aandacht van het programma van De Wereld Draait Door groeide het aantal deelnemers explosief. ‘Kritische massa die voor veel sociale platforms moeilijk op te bouwen is’, zegt Bakker.

Daarmee doelt hij op de websites en bedrijven die varen op het principe van Collaborative consumption, ook wel bekend als Peer2Peer platforms. Hiermee wordt een nieuwe generatie consumenten aangesproken, die zonder tussenkomst van derden allerlei zaken uitwisselt.

Slaapplaats

Een slaapplaats, autoritje of boormachine, het kan allemaal worden gedeeld. Met als bekender voorbeeld het Amerikaanse AirBnB, maar ook Nederland kent diverse platforms met Peerby en Toogethr. Marktplaatsen als deze hebben echter wel veel gebruikers nodig om succesvol te kunnen zijn.

En dat lijkt Thuisafgehaald aardig te lukken. Hoewel het nog niet te vergelijken is met een commerciële site als thuisbezorgd.nl. “Daar vinden 20.000 transacties per dag plaats”, zegt Bakker. “Bij ons zijn dat er 400.”

Verdienmodel

In de komende maanden moet dat aantal echter verdubbelen. Dan kan er misschien ook een solide verdienmodel aan Thuisafgehaald worden verbonden. “We hebben geen winstoogmerk”, zegt Bakker.

Bakker wil ondernemen om iets toe te voegen aan de maatschappij. “Wat je te veel kookt, geef je door aan een ander.” De ondernemer is echter wel van plan om opties in het systeem te bouwen waarvoor moet worden betaald. “Bijvoorbeeld de mogelijkheid om je favoriete kok te volgen.”

En daar verwacht Bakker animo voor. “De dochter van een bejaarde man stuurde ons laatst een bedankmail ”, zegt hij. De vermagerde man was dankzij een vaste thuiskok – via internet benaderd door genoemde dochter – in korte tijd vijf kilo aangekomen.