AMSTERDAM - Sanoma's omzet uit mobiele advertenties is in 2012 met 265 procent gestegen. Dat blijkt woensdag uit een mobiel jaaroverzicht van het bedrijf. Exacte omzetcijfers geeft Sanoma niet prijs.

Volgens het Finse mediabedrijf hebben adverteerders die nieuwe markt voor advertenties nu pas echt ontdekt, omdat specifieke doelgroepen nu makkelijker via mobiel internet zijn te bereiken.

Sommige adverteerders maakten in 2012 "voor het eerst echt de stap naar mobiel, anderen voegden mobiel als vast onderdeel aan hun mediamix toe", laat Sanoma weten.

In het afgelopen jaar lanceerde het bedrijf dertig nieuwe apps voor thema's zoals automotive, kids en lifestyle. Sanoma Media Nederland is onder meer eigenaar van NU.nl, Startpagina.nl en SchoolBANK.nl.

Meer mobiele pageviews

Bij de merken die zowel een site als een app hebben, bereikte Sanoma Media afgelopen jaar meer pageviews via mobieltjes en tablets, dan via gewone pc's. In 2012 kwamen ruim 599 miljoen paginaweergaven via mobiel internet. Een jaar eerder waren dat er nog 318 miljoen.

Nu komt al bijna tweederde van de pageviews van NU.nl via een smartphone of tablet binnen. Ook Grazia, Styletoday en Hockey.nl doen het goed via mobiel internet.

Een ontwikkelaar voor mobiele toepassingen bij Sanoma, zegt dat zware gebruikers het liefste apps gebruiken. Maar voor de lichtere gebruikers worden mobiele websites belangrijker. "Want ook die gebruikers zullen steeds vaker via hun smarthpone of tablet websites bezoeken", zegt de ontwikkelaar.

Android en iOS

Het besturingssysteem Android is in het afgelopen jaar flink gegroeid in Nederland. In 2011 waren iPhones nog populairder dan Android-telefoons, maar Apple is die voorsprong inmiddels kwijt. Afgelopen december gingen de pageviews van beide telefoonapps nagenoeg gelijk op.

Toch gedragen gebruikers van de besturingssystemen zich verschillend. De iPhone-bezitter downloadt meer apps. Maar de Android-gebruiker gebruikt zijn apps actiever.