AMSTERDAM - Kleine creatieve startende bedrijven hebben de afgelopen 15 jaar 120.000 banen opgeleverd. Daarmee hebben ze bewezen een krachtige banenmotor voor de Nederlandse economie te zijn.

Dat stelt bijzonder hoogleraar creatief ondernemerschap Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg.

Startende ondernemingen in de creatieve industrie worden tegelijkertijd steeds kleiner. Het aantal medewerkers is gedaald van gemiddeld ruim vijf naar minder dan drie.

Ruim 80 procent van alle creatieve ondernemers is zelfstandige. Nog eens 15 procent heeft een bedrijfje met maximaal vier werknemers.

"De aandacht gaat nu veel te veel alleen maar uit naar de top-1-procent van grote ondernemingen. Terwijl de kleine ondernemingen nu al meer banen blijken te scheppen dan grote", aldus Van den Born.

Kansen

Het aantal kleine creatieve bedrijven groeit ongeacht de economische situatie. Terwijl in betere economische tijden vooral een sterke toename te zien was van zogenoemde ‘opportunity entrepreneurs’ (ondernemers die kansen zien), gold dat in barre tijden met name voor ‘necessity entrepreneurs’ (ondernemers uit nood).

Volgens de hoogleraar staan technologische mogelijkheden aan de wieg van de 'revolutie' in de sector. "De technologie heeft nieuwe netwerken, nieuwe verdienmodellen - zoals crowdfunding – en nieuwe samenwerkingsvormen mogelijk gemaakt."

De creatieve industrie bestaat uit de media- en entertainmentindustrie, kunsten en cultureel erfgoed en de creatieve zakelijke dienstverlening.