AMSTERDAM - De Amsterdamse editie van Startupbootcamp, het Europese groeiprogramma voor jonge bedrijven, heeft bijna 500 aanmeldingen ontvangen. Tien start-ups krijgen een plekje bij de editie van 2013.

‘Een overweldigend aantal’, aldus de organisatie. Uit de aanmeldingen uit veertig landen wordt een top twintig van bedrijven samengesteld. Die teams presenteren zich vervolgens eind februari voor een plaats in de top tien.

Tussen de aanmeldingen bevonden zich veel Nederlandse, Engelse en Amerikaanse start-ups, maar ook minder voor de hand liggende landen als Pakistan, Syrië en Nigeria zijn vertegenwoordigd.

Sociale netwerken

20 procent van de ingeschreven bedrijven richt zich op de markt voor sociale netwerken. Reizen, games en e-commerce blijken daarnaast populair. Alle deelnemers geven Startupbootcamp een belang van 8 procent in hun bedrijf.

In ruil daarvoor belooft het programma de groei te versnellen. Dat gebeurt in drie maanden tijd met hulp op het gebied van ondernemen, financiering en klantenwerving. Daarnaast ontvangen de bedrijven een investering van 15.000 euro.

Vorig jaar vond de eerste edite van Startupbootcamp Amsterdam plaats. Die editie was volgens oprichter Patrick de Zeeuw een succes. ‘De lat voor dit jaar ligt hoog.’