AMSTERDAM – Europa is populair bij Chinese ondernemers. Van de Chinese bedrijven die actief zijn in de EU is 97 procent van plan de investeringen te vergroten.

Van deze ondernemingen verwacht 82 procent meer te investeren dan voorheen. Dit blijkt vrijdag uit de enquête Chinese Outbound Investment in the European Union die is gepubliceerd door de Europese Kamer van Koophandel in samenwerking met KPMG en Roland Berger Strategy Consultants.

De Chinese investeerders hopen hun kennis van technologie, merken en expertise te vergroten en door middel van fusies en overnames hun positie op de Europese markt uit te breiden. Europa is populair dankzij de stabiele omgeving met geavanceerde technologieën, goed opgeleide arbeidskrachten en een transparante juridische omgeving.

Bovendien wordt de EU gezien als openstaand voor buitenlandse investeringen doordat er weinig barrières zijn om de markt te betreden. Ook is er nauwelijks een geschiedenis van weerstand tegen Chinese investeringen op grond van nationale veiligheid.

Problemen

De belangrijkste problemen waar Chinese ondernemers in Europa tegenaan lopen zijn het krijgen van visa en werkvergunningen voor Chinese werknemers en de regelgeving rondom de Europese arbeidswetten. Dat is vooral lastig omdat alle 27 lidstaten eigen regels hebben. Ook de 23 verschillende talen binnen de EU worden lastig gevonden.

Bijna de helft (48 procent) van de bedrijven heeft verder problemen met wettelijk verplichte goedkeuringen, vooral op lokaal niveau. Ook in eigen land wordt het ze wel eens lastig gemaakt: zo’n 27 procent van de bedrijven heeft problemen met de Chinese goedkeuringsprocessen rondom investeringen in het buitenland.

Positieve trend

Davide Cucino, voorzitter van de Europese Kamer, vindt het een positieve trend dat er door Chinezen meer wordt geïnvesteerd in de EU. Hij zegt: “Uit deze enquête blijkt duidelijk dat Chinese bedrijven weinig wettelijke barrières ondervinden bij de toegang tot de Europese markt.”

Cucino stelt dat dit in contrast staat met de situatie voor Europese bedrijven die in China actief willen worden. Hij vervolgt: “De ontoegankelijkheid van de markt beperkt de mogelijkheden van het Europese bedrijfsleven enorm. We willen de Chinese markt graag verder openbreken en zodoende de ongelijkheid in