AMSTERDAM - Eind 2012 vlogen de voorspellingen over de verdere ontwikkeling van crowdfunding in 2013 ons al weer om de oren. Al deze voorspellingen beloven een explosieve groei van het aantal projecten dat crowdfunding in zal zetten en de financiering die gerealiseerd zal worden.

Maar uit welk type projecten is deze groei opgemaakt? Wie zijn de voorlopers van dit nog altijd vrij nieuwe fenomeen? En hoe kan het dat zij erin slaagden het kapitaal voor hun onderneming of project middels crowdfunding te vergaren?

Crowdfunding adviesbureau Douw&Koren, dat onderzoek doet naar crowdfunding en organisaties begeleidt bij het succesvol inzetten ervan, zet voor NUzakelijk 15 toonaangevende crowdfunding projecten van 2012 op een rij.

1. De Windcentrale

Het grootste crowdfunding project van Europa? Dat is de claim die Harm Reitsma en het team van De Windcentrale kunnen maken; zij haalden dit jaar met een goed voorbereide crowdfunding campagne maar liefst 7 miljoen euro op. Genoeg voor de aanschaf van twee windmolens!

Het bedrag werd bij elkaar gebracht door 5500 huishoudens die vanaf  350 euro een winddeel konden kopen. Deze huishoudens krijgen de komende 16 jaar gratis stroom van hun eigen stukje windmolen. Belangrijke partners van De Windcentrale zijn Rabobank, Stichting Doen en Greenchoice.

Daan Dijk van Rabobank: "De windcentrale geeft een moderne invulling aan de coöperatieve organisatievorm, en toont aan dat daar breed draagvlak voor is. Na een periode van doorgeschoten individualisme zijn we kennelijk weer toe aan nieuwe transparante vormen van samenwerking."

2. WakaWaka Power (via Oneplanetcrowd) 

Nadat zij vorig jaar twee succesvolle crowdfunding campagnes via Kickstarter en Symbid gevoerd hadden, besloten Camille van Gestel en Maurits Groen (de bedenkers van WakaWaka) om voor hun volgende product - de WakaWaka Power - opnieuw crowdfunding in te zetten.

En met succes: op het moment van schrijven heeft WakaWaka Power via Oneplanetcrowd al bijna 200.000 euro opgehaald. Tegelijkertijd doen zij via Kickstarter een campagne en daar staat de teller momenteel dik boven de 300.000 dollar. Via deze twee campagnes samen, hebben zo'n 6000 mensen een financiele bijdrage geleverd; een record voor Nederland. 

Maarten de Jong van Oneplanetcrowd: "WakaWaka’s campagne op Oneplanetcrowd laat zien waar ons platform voor staat: met een relatief klein bedrag maak je met z’n allen innovatie mogelijk en word je daarvoor door de ondernemer beloond. Met het opgehaalde kapitaal brengt de ondernemer de nieuwe lamp op de markt en krijgen alle crowdfunders deze als eerste geleverd. (Het mooie bij WakaWaka is dat daar bovenop ook nog lampen naar Haïti gaan.)"

Er kan nog tot 10 januari 2013 geïnvesteerd worden.

3. Dark Blood (via Cinecrowd)

In 1993 schoot de internationaal vermaarde George Sluizer de film ‘Dark Blood’. Op 80 procent van de opname overleed River Phoenix, één van de hoofdrolspelers, aan een overdosis en moesten de opnamen gestopt worden.

Het verzekeringsbedrijf verklaarde de film total loss, keerde een bedrag uit en werd tegen wil en dank eigenaar van het geschoten materiaal. Niemand wilde de film hebben en in 1999 besloot de verzekeraar de rushes te verbranden. George hoorde hiervan en stuurde iemand naar Hollywood om het materiaal te stelen.

Alsof er nog niet genoeg drama plaatsgevonden had, kreeg George een gesprongen aorta en gaven doktoren hem nog maar een paar maanden; maanden waarin hij besloot zijn film af te maken.

Samen met Cinecrowd werden unieke rewards bedacht en een speciale trailer voor CineCrowd werd uitgebracht. George vertelde in een gepassioneerde oproep zijn motivatie en haalde een bedrag van 17.513 euro op. De film is in de Stadsschouwburg van Utrecht in première gegaan en kreeg een staande ovatie van 10 minuten. Missie geslaagd.

4. Oldenhof - Bar Oldenhof (via CrowdAboutNow) 

Je eigen bar openen met behulp van je vrienden, wie wil dat nou niet? Dwight Oldenhof deed het. Een ‘eigentijdse horecagelegenheid die wat ambiance betreft teruggrijpt op de eerste decennia van de vorige eeuw’. Een bar met de sfeer tussen een vintage jazz club en een highclass hotelbar.

Dwight miste zo’n bar in Amsterdam en besloot er zelf één te creëren. Een deel van het benodigde startkapitaal (25.000 euro) haalde hij op via crowdfunding. Dankzij 67 investeerders werd zijn droom werkelijkheid: Bar Oldenhof aan de Elandsgracht.

Tom Vroemen van CrowdAboutNow: "Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat we bij CrowdAboutNow een heel groot deel van het MKB aan hun kapitaalbehoefte kunnen helpen. Dat is een mooie ontwikkeling, want waar nu nog iedereen denkt aan artiesten, creatieve ondernemers en hippe start-ups bij de term crowdfunding, wordt het nu ook het terrein van de kleinbedrijven waar iedereen dagelijks klant van is."

De kracht achter de crowdfunding campagne van Bar Oldenhof was volgens Dwight een goed uitgewerkt plan, een behoorlijk eigen netwerk, en een pro-actieve houding.

5. Perfect Earth (via Symbid) 

Met 90 investeerders een bedrag van 80.000 euro ophalen. Christian Batist deed het, met zijn Perfect Earth project. Het idee: een social-game voor kinderen tussen 8 en 14 jaar. Een avontuurlijk spel over natuur, klimaatverandering en duurzaam leven; een sterk educatieve kant dus.

Een bijdrage aan Perfect Earth was geen donatie, maar een aankoop van aandelen. Zo levert het niet alleen een mooi spel op, maar kon je als investeerder ook profiteren van de toekomstige winst van het spel.

Korstiaan Zandvliet van Symbid: "Perfect Earth is een fantastisch voorbeeld van een crowdfunding propositie die return on investment naadloos laat aansluiten met return on involvement, ik denk dat wij als platform nog nooit zoveel interactie tussen investeerders en ondernemer hebben gezien op één project."

De lancering van Perfect Earth staat gepland voor begin 2013.

6. Solar Kits4Kids (via 1%Club)
Mathiu Gathobu uit Kenia heeft inmiddels vier crowdfundingcampagnes succesvol afgerond. Bij alle projecten van Mathiu en zijn lokale organisatie Changing Communities, staan solar kits centraal: solarlampen waarmee schoolgaande kinderen op het platteland van Kenia ook ’s avonds kunnen studeren.

Niels Jansen van 1%Club: “Mathiu weet met z’n crowdfunding campagnes en regelmatige updates van blogs, foto’s en video’s mensen rechtstreeks te betrekken bij de projecten waar hij zich voor inzet.”

Op die manier kan hij zijn projecten telkens succesvol afronden met behulp van crowdfunding. Ook maakt Mathiu via de 1%Club community gebruik van crowdsourcing: de community hielp onder meer met het schrijven van een businessplan en de social media strategie.

In totaal heeft Mathiu al meer dan 10.000 euro opgehaald.

7. Dichter Draagt Voor (via voordekunst)

De verfilming van oude gedichten in 20 zogenaamde poëzieclips was de droom Ramsey Nasr, dichter des vaderlands. Doel van het project is om meer mensen, vooral jongeren, bij poëzie te betrekken.

Dankzij de visualisatie en het voordragen van het gedicht, wordt het minder lastig, elitair, zweverig of onbegrijpelijk. En de oproep sloeg aan, want met bijna 200 donateurs werd het doelbedrag van  7.500 euro ruim gehaald.

Roy Cremers van voordekunst: "Ramsey Nasr was het gezicht van het protest tegen de kunstbezuinigingen. Dat hij voor de financiering van zijn project Dichter Draagt Voor zich tot voordekunst en crowdfunding heeft gewend vind ik een goed signaal. Crowdfunding is namelijk juist een manier om aan te tonen dat er draagvlak is voor kunst en cultuur."

8. Yuno (via Seeds) 

Gezonder en lekkerder snacken. Dat kan met Yuno, ontwikkeld door Tom en Annemiek Vogel (hun bedrijf heet Yumm! Concepts). Yuno is een eerlijke en verantwoorde snack voor kinderen. Wat nieuw is aan deze snack is dat ‘ie vol zit met groente en fruit, in plaats van suikers en smaakmakers.

Voor de financiering van de ontwikkeling van een nieuwe snack, maar ook om klanten te betrekken en mee te laten denken over de smaak van de nieuwe snack, maakte het bedrijf gebruik van crowdfunding. Binnen een aantal weken werd 35.000 euro opgehaald.

Arthur van de Graaf van Seeds: “Yuno is voor het overgrote deel gefund door kleine investeerders. Hiermee is Yumm! Concepts erin geslaagd om aan de eerste cirkel rond de ondernemer, te weten vrienden en familie, een nieuwe groep toe te voegen: fans.” En fans bepalen voor een groot deel het succes van je campagne.

9. - Restaurant Blauw (via Geldvoorelkaar) 
Restaurant Blauw is een mooi voorbeeld van de diversiteit van crowdfundingcampagnes. Naast de drie bestaande, succesvolle restaurants wil eigenaar Stefan Vreugdenburg een vierde restaurant openen in Den Haag.

De vestiging in Amsterdam werd al eerder gefinancierd via crowdfunding, voor de nieuwe vestiging in Den Haag werd dat opnieuw gedaan, via Geldvoorelkaar. Binnen twee weken werd het streefbedrag van 125.000 euro gehaald.

Martijn van Schelven van Geldvoorelkaar over de campagne: “De campagne van Restaurant Blauw beschikt over een goede onderbouwing, een ingebouwde kortingsactie, een prima pitch met aansprekend filmpje, een professionele accountant, promotie via de eigen website, afijn: alles volgens het boekje.”

10. Beleef Leeuwenhorst 

Nieuw Leeuwenhorst is een landgoed met een lange cultuurhistorie, midden in de Bollenstreek. Maar sommige vooroorlogse lanen zijn nauwelijks meer te herkennen en natuurwaarden rond vijverpartijen zijn verwaarloosd. Daarom is het hoog tijd om het landgoed in ere te herstellen.

En dat wordt gedaan met behulp van crowdfunding. Het doelbedrag van 60.000 euro is inmiddels bijna gehaald.

Ronald Kleverlaan van Webclusive: "Dit is het eerste grootschalige crowdfunding project binnen de natuursector en het Zuid-Hollands Landschap heeft hierbij een pioniersrol vervuld. Vooral de betrokkenheid van de bestaande achterban en lokale marketingacties in de omgeving van het landgoed hebben voor dit succes gezorgd."

11. Virtuele Tango (via TenPages.com) 

Niet alleen goede doelen of high-tech-projecten, maar ook boeken vinden hun weg via de crowdfundingwereld. Een goed voorbeeld hiervan is het manuscript Virtuele Tango op TenPages.com.

Virtuele Tango is een pakkend verhaal over de gevaren van internet. Het is het 59e manuscript (van de inmiddels 76) dat via TenPages.com voldoende financiering ophaalde om uitgegeven te worden als volwaardig boek.

Valentine van der Lande van TenPages.com: “De auteur van Virtuele Tango kan schrijven, ze kan emoties overbrengen in haar verhalen en ze kan personages op papier tot leven brengen. Ze vindt het belangrijk dat elk los draadje vastgeknoopt wordt, dat elke vraag beantwoord is en dat elk detail klopt. Niet voor niets heeft dit manuscript 201 aandeelhouders die het project steunden en samen in korte tijd 10.000 euro bijeenbrachten op TenPages.com.”

12. MobiBus (via Share2Start)
Het MobiBus-project is een initiatief van Ted Deckers en Ferry Smits. Het idee is vrij simpel: de MobiBus is een mobiel servicestation voor carpool- en P+R terreinen. In de vakkundig omgebouwde bus, die op een vaste locatie staat, kan men flexwerken via gratis Wi-Fi, een kop koffie kopen met een broodje, of schuilen voor de regen.

Zo biedt de MobiBus niet alleen een extra service, maar zorgt ook voor sociale veiligheid op het terrein. De eerste MobiBus staat op de carpoollocatie Apeldoorn-Zuid, A1 – afrit 20. De kosten voor het verbouwen van de eerste MobiBus werden onder andere gedekt middels crowdfunding (20.000 euro).

Maarten Bouw van Share2Start: “Het project van de Mobibus is bijzonder. De financiering is mogelijk gemaakt door subsidie van de provincie in combinatie met crowdfunding. Dit laat zien dat crowdfunding niet alleen een vervanging is voor de huidige financieringsmogelijkheden, maar ook een hele goede aanvulling kan zijn. Het is dus een mooi voorbeeld van een publiek – private samenwerking.”

Het mobiele servicepunt moet uiteindelijk aanzetten tot meer carpoolkilometers. Het streven is om in de toekomst meerdere MobiBussen te financieren via crowdfunding.

13. Adopt a Revolution 

Met een positieve en uitdagende boodschap, daagde IKV Pax Christi iedereen die zich betrokken voelde bij de Syrische Lente uit om een bijdrage te leveren aan de revolutie. Als donateur kon je 4 burgercomités steunen in hun vreedzame protesten en bijdragen aan de financiering van onder andere borden en spandoeken voor demonstraties.

De vreedzame protesten van de burgercomités zijn een alternatief voor gewapend verzet en staan voor een zo vreedzaam mogelijke transitie naar vrijheid en menselijke waardigheid.

IKV Pax Christi liet met deze actie zien dat een goed doel haar achterban op een nieuwe en verfrissende manier kan betrekken bij het financieren van concrete projecten.

14.Het Paard van Troje 

De Haagse popzaal Het Paard van Troje stond in het voorjaar van 2012 'te koop'. Als bezoeker kon je vanaf 100 euro een stukje van de foyer 'kopen' en financierde daarmee een deel van de geplande verbouwing van de foyer.

Met de campagne haalde Het Paard 25.000 euro op en betrok haar trouwe bezoekers nog meer bij de club.

15. Honing Bank
Last but not least: Honing Bank is een kunstproject waarmee aandacht besteed wordt aan het belang van de honingbij. Veel bijensoorten zijn namelijk met uitsterven bedreigd, terwijl een groot deel van ons voedsel afhankelijk is van bestuiving door bijen.

Open een 'bijenspaarrekening' bij de Honing Bank en laat je geld omzetten in bijen; spaar dus voor bijen! En als het goed gaat, dan ontvang jij als investeerder echte Haagse honing! De campagne loopt nog tot eind februari.