AMSTERDAM – De Nederlandse truck- en trailermarkt blijft dit jaar nog krimpen, maar voor 2014 wordt groei voorzien. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van ING.

Vanwege het slechte economische klimaat houden transporteurs dit jaar nog de hand op de knip. Hierdoor krimpt het wagenpark verder, maar vanwege de veroudering van de bestaande vloot en de invoering van de Euro VI-milieunorm nadert het keerpunt, zo verwachten de ING-economen.

De afzet van trucks daalt dit jaar met vijf procent naar 10.500, die van trailers met acht procent naar 7.800. Transporteurs hebben niet alleen te maken met economische tegenwind, maar ook met een verlies van internationaal marktaandeel.

Vervanging

Na en investeringsgolf in 2006 en 2008 is het truckpark inmiddels aan vervanging toe. Daarbij wordt de Euro VI milieunorm per 1 januari 2014 ingevoerd, waardoor trucks aan strengere uitstootnormen moeten gaan voldoen.

Gesteund door economisch herstel kan de truck- en trailermarkt vanaf eind 2013 rekening houden met een verbetering. “Transporteurs die blijven investeren en professionaliseren kunnen zich met hun wagenpark meer dan in het verleden onderscheiden van concurrenten”, aldus ING.