BERLIJN - Het motiveert de werknemers en geeft ze een 'wij-gevoel': het bedrijfslied is in opkomst in Duitsland. Steeds meer ondernemingen hebben hun eigen lied om de sfeer op de werkvloer te verbeteren.

De Duitse cultuurwetenschapper Rudi Maier, die onderzoek doet naar bedrijfsliederen, zegt dat er inmiddels vele duizenden zijn.

Tradities, verwantschap met collega's en een goede werksfeer worden bezongen in de liedjes. Luchtvaartmaatschappij Air Berlin is een van de bedrijven met een eigen lied. 'Flugzeuge im Bauch, im Blut Kerosin, kein Sturm hält sie auf, unsere Air Berlin' ('Vliegtuigen in de buik, kerosine in het bloed, geen storm kan hen tegenhouden, ons Air Berlin').

Warsteiner

Een ander Duits bedrijf met een eigen bedrijfslied is de bierbrouwer Warsteiner. 'Warsteiner das heißt Leidenschaft, so haben wir es weit geschafft. Ein Team wie wir, das gibts nur hier' ('Warsteiner, dat is passie, daar hebben we het ver mee geschopt. Een team zoals wij, dat vind je alleen hier').

Componist en schrijver van bedrijfsliederen Stefan Ladage zegt dat de vraag naar de motiverende liedjes toeneemt, omdat de economie is verslechterd. Het idee van een bedrijfslied stamt uit de jaren 20, toen het Amerikaanse bedrijf IBM een lied introduceerde.

Nu is het vooral populair in Duitsland, al houden veel bedrijven hun liedjes intern. Volgens Ladage komt dat omdat er anders met de liedjes zal worden gespot.