AALSMEER - Doordat de Europese consument onverminderd bloemen en planten blijft kopen, heeft bloemenveiling FloraHolland weinig last van de crisis.

2012 werd afgesloten met een jaaromzet van 4,28 miljard euro, een plus van 3 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt.

Afgelopen jaar zijn in totaal 12,5 miljard bloemen en planten verhandeld via het naar eigen zeggen grootste internationale handelsplatform ter wereld. FloraHolland schrijft de omzetstijging voornamelijk toe aan prijsstijgingen.

Hoewel er verschillen per productgroep zijn, hebben de kwekers in 2012 gemiddeld genomen ruim 4 procent meer voor hun bloemen en planten ontvangen dan het jaar ervoor.

Minder op de klok

Van snijbloemen en kamerplanten werden iets minder stuks aan de man gebracht dan in 2011, maar deze leverden toch een paar procent meer omzet op. Tuinplanten lieten zowel een omzetstijging als een volumestijging zien.

FloraHolland heeft in 2012 wel minder op de klok verkocht. De omzet hierop kwam uit op 2,4 miljard euro, een daling van 1,5 procent vergeleken met 2011.

Via bemiddelingsorganisatie FloraHolland Connect haalde de bloemenveiling daarentegen 8,9 procent extra omzet (1,9 miljard euro) uit de directe verkoop van bloemen en planten.