AMSTERDAM - Nederlanders gingen het afgelopen jaar iets vaker naar de supermarkt dan in 2011. Ze gaven in totaal 32,6 miljard euro uit.

Dat is 1,1 procent meer dan in 2011, zo bleek donderdag uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

Hoewel het de laagste omzetgroei voor de supermarkten is sinds 2005, vinden de onderzoekers de cijfers niet tegenvallen gezien de economische omstandigheden.

"Supermarkten profiteren ervan dat consumenten op voedingsmiddelen traditioneel nooit zo snel bezuinigen", aldus GfK-directeur Joop Holla.

Decembermaand

Supermarkten hebben een goede decembermaand gedraaid, blijkt uit de cijfers. Consumenten gaven rond de kerst meer uit dan verwacht.

In de laatste twee weken van 2012 kwam de omzet van de supers uit 728,6 miljoen euro per week. Dat is ruim 3 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De onderzoekers hadden een toename van 2,7 procent verwacht.

De piekdagen waren donderdag 20 december tot zondag 23 december. In deze vier dagen behaalden supermarkten een omzet van 591,2 miljoen euro. Ruim 47 miljoen euro daarvan werd op de zondag binnengehaald.

Nederland telt in totaal zo’n 4.200 supermarkten.