Heeft uw onderneming meerdere bedrijfslocaties met verschillende energiecontracten die u graag wilt samenvoegen? Of wilt u uw energieverbruik verduurzamen door zonnepanelen op uw bedrijfspand te leggen? Gewone vragen van gewone ondernemers. Accountmanagers van Nuon hebben er een antwoord op.

Accountmanager Ard Bos van Nuon komt de meest uiteenlopende vragen tegen van ondernemers. Hieronder enkele regelmatig terugkerende zaken.

U heeft een bedrijf met meerdere bedrijfslocaties. Hoe moet u dat regelen met uw eneregieleverancier?

“Veel ondernemers hebben voor al hun vestigingen een apart energiecontract. Dat betekent veel administratieve rompslomp. Door al die nota’s raak je al snel het overzicht kwijt. En helemaal onnodig. Met Nuon HerPrijs kan een ondernemer af met twee contracten, Nuon Herprijs Gas en Nuon HerPrijs Elektriciteit. Hoeveel vestigingen er ook zijn.

Zo hadden we laatst een drogist die acht winkels heeft, met op elk adres een ander contract. Ik ging samen met de klant op zoek naar hoe het precies geregeld was binnen zijn bedrijf. En hoe het beter kon. Met een klant voeg ik de puzzelstukjes samen. Dat vind ik mooi. En we komen er eigenlijk altijd wel uit.

Bijkomend voordeel voor de ondernemer is dat hij dan vaste contactpersonen heeft en één telefoonnummer kan bellen, in plaats van elke keer weer bij een call centre van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Het kan ook gebeuren dat door het samenvoegen van de verschillende locaties op één contract een dusdanige schaalgrootte bereikt wordt, dat het leidt tot een lagere prijs."

Hoe stap ik van de ene leverancier over naar de andere leverancier?

“Overstappen gaat net iets anders dan men gewend is in de particuliere markt. Daar kan je namelijk een energieleverancier machtigen om het contract bij de oude leverancier op te zeggen en verder alles te regelen. In de zakelijke markt werkt dat niet zo. Ondernemers zeggen zelf hun contract op bij hun leverancier, en pas dan kunnen ze een Nuon contract afsluiten. Dit is wettelijk zo geregeld en is bedoeld om de klant te beschermen.

Ondernemers moeten er goed rekening mee houden dat ze te maken hebben met een opzegtermijn van meestal enkele maanden. Als ze hun oude contract opzeggen zonder dat ze daar naar gekeken hebben, kan er soms een lastige situatie ontstaan. Al valt daar eigenlijk altijd wel een mouw aan te passen.

Ook willen ondernemers wel eens termen door elkaar halen. Bij het woord ‘switch’, denken zij soms dat het oude contract voor hen wordt opgezegd. Maar een switch betekent alleen dat wij aan de netbeheerder hebben aangeven dat er bij die ondernemer een nieuwe leverancier hoort. Een switch is geen contractopzegging. Dat moet de ondernemer toch echt zelf doen.”

Hoe regel ik duurzame energie voor mijn bedrijf?

“De ecologische footprint, de CO2-ladder: het zijn termen waar steeds meer bedrijven mee te maken krijgen. Steeds vaker is duurzaamheid een vereiste voor het binnenhalen van een opdracht.

Uiteraard kan je met Nuon HerPrijs ook groene stroom en gas geleverd krijgen. Dat is dan een toevoeging aan het contract. Ja, Nuon HerPrijs kan je dus heel goed combineren met Nuon Natuurstroom of met het klimaatneutraal maken van je gas.

Een bedrijf kan er ook voor kiezen om zonnepanelen op zijn dak te leggen. Dat is natuurlijk ook heel duurzaam. Een bedrijf gebruikt deze opgewekte stroom vaak allemaal zelf. Maar soms ook niet. Dan wordt het teruggeleverd aan het net. Nuon onderzoekt dan of er hiervoor de juiste meter is geïnstalleerd: een meter die teruglevering kan meten en die er ook genoeg capaciteit voor heeft.

En dit ‘teruglevercontract’ is ook weer iets dat heel goed te combineren is met het HerPrijs-contract. Een ondernemer kan zonnepanelen zelf op zijn dak laten leggen, maar wij kunnen ook de zorg uit handen nemen en dat voor hem doen.”

Kan ik in contact komen met een accountmanager?

“Ja, dat kan. Ik heb meestal contact met de directeur zelf. In de zakelijke markt is de directeur toch meestal degene die over de energie-inkoop gaat. Maar soms is het ook een CFO. Een enkele keer heeft een bedrijf zelfs een energiemanager speciaal met deze taken belast.

Ik spreek de meeste bedrijven een paar keer per jaar. Soms om de paar weken. Als het nodig is ga ik bij ze langs. Ik loop de deur niet plat hoor. Zowel de ondernemer als ik krijgen elke paar weken automatisch een e-mail als het verstandig is om te 'herprijzen'.

Daar kunnen we dan als er behoefte aan is contact over hebben. En dat is ook het beste. Energie is niet de core business van een ondernemer. Hij wil ondernemen. Daarom sturen we hem ook niet bij elke paar euro fluctuatie in de markt een bericht. Dat zou alles veel te chaotisch maken.

De beslissing om dan te HerPrijzen ligt natuurlijk bij de ondernemer. Ik help met de juiste puzzelstukjes bij elkaar te leggen. En die puzzel is misschien niet heel moeilijk, maar door slim samen te werken kun je als ondernemer wel energie én kosten besparen.”

Meer weten over slim energie inkopen?