AMSTERDAM – Het is vaak het gedrag van leidinggevenden dat het werkplezier van werknemers belemmert. Roddelende collega’s, liefdesrelaties op de werkvloer en collega’s die zich ten onrechte ziekmelden hebben daarentegen maar weinig effect.

Het gedrag van leidinggevenden is ondermaats, zo blijkt donderdag uit een onderzoek van Intomart GfK in opdracht van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton.

Leidinggevenden zouden geen goed gevoel hebben voor wat werknemers belangrijk vinden en onvoldoende blijk van waardering geven bij goed functioneren. Bovendien geven ze zelf niet altijd het goede voorbeeld.

Zorgelijk

Volgens Grant Thornton zijn de uitkomsten van de studie vanuit het perspectief van integriteitsbeheersing zorgelijk.

“Werknemers hebben de neiging zich te spiegelen aan het gedrag van leidinggevenden. Als de baas altijd te laat komt, knoeit met zijn kilometeradministratie of regels in het algemeen aan zijn laars lapt, dan wordt dat gedrag informeel tot norm verheven.”

29 Procent van de werknemers stelt dat ‘niet iedereen binnen de organisatie weet wat gewenst en ongewenst gedrag is’. Meer dan een derde vindt dat er niet goed wordt opgetreden tegen ongewenst gedrag.

Volgens 87 procent van de ondervraagden wordt er op de werkvloer over collega’s geroddeld, terwijl 70 procent stelt dat collega’s zich onterecht ziekmelden. Volgens iets meer dan de helft worden collega’s lang niet altijd op ongewenst gedrag aangesproken. De meeste werknemers, 80 procent, gaan overigens met plezier naar het werk.

In totaal werkten 500 werknemers van middelgrote commerciële en non-profit organisaties  mee aan het onderzoek.