AMSTERDAM - De malaise in de bouw laat ook zijn sporen na in hijskranenland, zo bericht ING dinsdag.

Ondanks dat het aantal hijskranen in Nederland daalt, zien verhuurders zich genoodzaakt hun materieel ver onder de kostprijs aan te bieden. "Zolang er nog overcapaciteit in de markt is, zal hier ook geen einde aan komen", schrijven de onderzoekers.

Vorig jaar daalde het aantal hijskranen, een goede indicatie van de bouwactiviteit in een land, met tien procent naar 1850 stuks. De omzet van de verhuurders is sinds 2009 gehalveerd.

De bouwproductie blijft naar verwachting de komende twee jaar onder peil, zo verwacht ING, waardoor er nog lange tijd sprake zal zijn van een overcapaciteit aan "verticaal transport" en het aantal kranen ook de komende jaren verder zal afnemen.

Verkoop

Ondertussen vinden veel overtollige kranen, vooral de zogeheten 'telekranen', hun weg naar Brazilië, het Midden-Oosten en Afrika. "Verkoop van een kraan geeft de verhuurder weer de benodigde liquiditeit", aldus de economen.

Mobiele torenkranen zijn vooral geschikt bij de aanleg van rijtjeshuizen, waarvan de bouw in Nederland sterk is afgenomen, en die in het buitenland minder voorkomen.