AMSTERDAM – Het Amerikaanse internettechnologiebedrijf BitTorrent wil het schimmige imago van internetpiraat zich afschudden en warme relaties aanknopen met gevestigde namen in de internetwereld.

Dat schrijft de New York Times. “Mensen weten niet eens dat wij een bedrijf zijn. Ze denken dat we twee tieners zijn in een kelder in Zweden”, aldus CEO Matt Mason van BitTorrent.

Maar niets is minder waar. Bij het bedrijf in San Francisco werken 110 mensen en naar eigen zeggen gebruiken 160 miljoen mensen de officiële BitTorrent-sites, waarvan 40 miljoen dagelijks met BitTorrent werken. “Meer dan het dubbele van Hulu, Spotify en Netflix samen”, aldus Mason.

Via BitTorrent wordt veel auteursrechtelijk beschermd materiaal gedownload en geüpload. Hierdoor zijn deze systemen vaak doelwit van instanties die piraterij tegen willen gaan. Het verkeer via BitTorrent is in de VS nog goed voor 12 procent van het totaal. In Europa is dat 16 procent.

Facebook

Mason wil het enorme bereik van zijn bedrijf inzetten om partnerschappen aan te gaan met bedrijven die content aanbieden. Een van die bedrijven, volgens Mason, is Facebook, dat BitTorrent-protocol gebruikt om snel bestanden op meerdere locaties op te kunnen slaan.