AMSTERDAM – Het sociale netwerk Facebook en game-ontwikkelaar Zynga hebben opnieuw de voorwaarden van hun partnerschap vastgelegd. Door een wijziging verliest Zynga de voorkeurspositie in ruil voor meer vrijheid.

Dat blijkt uit de overeenkomst tussen Facebook en Zynga die deze week is ondertekend.

De game-ontwikkelaar hoeft niet langer advertenties van Facebook te tonen en het virtuele geld van het sociale netwerk te gebruiken. Ook zijn gebruikers niet langer verplicht om in te loggen met hun Facebook-gegevens.

Volgens Zynga biedt de overeenkomst meer kansen om hun games te verspreiden en een betere positie in de markt. Eerder dit jaar kondigde de ontwikkelaar al een eigen platform aan, dit heeft volgens het bedrijf nu meer kans om te groeien.

Facebook krijgt door de afspraak ook de mogelijkheid om zelf games te ontwikkelen, maar vertelt in een verklaring dat het bedrijf hier voorlopig niet mee bezig is.

Afhankelijk

In 2011 maakte Zynga een goede start op de beurs met aandelen ter waarde van 10 dollar per stuk. Inmiddels zijn de aandelen 74 procent minder waard. Zynga noemt verschillende redenen voor de daling, onder andere het noodgedwongen uitstellen van nieuwe games, de grillige webcultuur en veranderingen op Facebook.

Facebook was het afgelopen jaar voor 12 procent van de inkomsten afhankelijk van Zynga. Het verlies van de game-ontwikkelaar heeft daardoor direct invloed op de aandelen van Facebook. Het hernieuwde partnerschap zal hier weinig aan veranderen.