AMSTERDAM - Nederlandse cafés hebben in het derde kwartaal 3,2 procent aan omzet ingeleverd ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee is de omzetdaling uit het tweede kwartaal versterkt doorgezet.

Hotels en vooral restaurants wonnen juist omzet. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag bekend.

De Nederlandse horeca behaalde in het derde kwartaal 0,6 procent meer omzet gehaald dankzij 1,9 procent hogere prijzen. Het verkoopvolume nam af met 1,3 procent, de sterkste daling in twee jaar.

Cafés vroegen 2,2 procent hogere prijzen voor hun koffie, thee, bier en versnaperingen. Dat kon de volumedaling van 5,2 procent echter niet voldoende compenseren. In het tweede kwartaal nam het volume al met vier procent af.

Restaurants en cafetaria's

Restaurants en cafetaria's zagen hun omzet met 2,2 procent toenemen, door 1,8 procent hoger prijzen en 0,4 procent meer bezoeken. De groei zat vooral bij restaurants met 2,6 procent meer omzet. Snackbars, ijssalons en cafetaria's wonnen anderhalf procent omzet, maar het verkoopvolume nam daar wel af met 0,7 procent.

Hotels, pensions en conferentieoorden behaalden 0,2 procent meer omzet. In de eerste helft van dit jaar kwam de omzet echter nog drie procent hoger uit.

Beweeg de cursor over de lijn om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen