AMSTERDAM – De Nederlandse startup Searcle wil onderlinge mobiele betalingen een stuk eenvoudiger maken. 'Het draait allemaal om de gebruikerservaring, anders slaat het niet aan'.

De startup laat gebruikers via een app, Facebook of e-mail betaalherinneringen, zogenoemde 'paylinks', aanmaken. De ontvanger kan dan via iDEAL, een creditcard of een overschrijving betalen, zonder dat een bankrekeningnummer nodig is.

Geld overmaken naar een andere Searcle-gebruiker is gratis, net als een eenmalige machtiging vanuit de app of een bankoverschrijving. Het bedrijf verdient geld aan overboekingen via iDEAL of creditcard. De gebruiker betaalt dan een kleine toeslag.

Searcle is vanaf februari dit jaar actief, en heeft al naamsverandering achter de rug. De startup heette eerst Paypool, maar aangezien een dergelijk beschrijvend merk pas na 5 jaar 'ingeburgerd' is om gebruikt te kunnen worden, koos de startup ervoor om van naam te veranderen en meteen te beginnen.

Vier vragen aan medeoprichter Maurits van Rijckevorsel.

Hoe willen jullie aan zoveel mogelijk gebruikers komen?
“Om mobiele betalingen succesvol te laten maken, moet je vooral een goede gebruikerservaring aanbieden. Dus eerst willen we de app zo goed mogelijk maken. Daarnaast willen we de distributie goed voor elkaar hebben. Dat doen we door samen te werken met partners die al veel klanten hebben, denk aan veilingwebsites, sportclubs of studentenverenigingen.”

Wat ziet Searcle als zijn grootste voordeel?
“We kunnen iedereen iDEAL- of creditcardbetalingen laten ontvangen. Als je bijvoorbeeld een feestje of evenement organiseert, is het regelen van dat soort betalingen veel gedoe. Ook kunnen de paylinks in simpele webshops gebruikt worden als betaalknop. Daarnaast rekenen we geen maandelijkse kosten. En via internetbankieren kan je nooit om geld vragen, bij ons wel.”

Wanneer zijn jullie in jullie ogen succesvol?
“Als we ongeveer 200.000 gebruikers hebben, dan hebben we een kritische massa te pakken. Om veel omzet te draaien is natuurlijk 'high volume' nodig, zodat we ook aan andere businessmodellen kunnen denken, zoals betalingen in online en fysieke winkels.”

Hoe ziet volgens jou de mobiele betalingsmarkt er over een paar jaar uit?
“Het wordt sowieso een kwestie van deze betalingen zo simpel mogelijk maken. In Amerika bijvoorbeeld kan je via Square betalen met het 'pay with your name'-concept. Dit werkt dan alleen als er een vertrouwensband is met de winkel waar je iets koopt. Maar over het algemeen moet je er vanuit gaan dat niemand echt zit te wachten op mobiel betalen. Bijna geen enkel bedrijf kan het gemak van een pin-betaling nabootsen. Om dat gemak te bereiken moet je als startup heel veel doen.”

“Ook is er veel te doen om NFC (near field communication, red.). Wat aanbieder daarvan vergeten is dat veel mensen, en vooral ouderen, daar huiverig voor zijn. Die willen niet dat als je ergens tegenaan loopt, je opeens geld overmaakt. Ook denk ik dat grote internationale spelers een flinke rol gaan spelen. Als Apple in zijn besturingssysteem iOS een eigen ecosysteem voor betalingen maakt, dan hebben ze in één klap honderden miljoenen potentiële mobiele betalers.”