AMSTERDAM - Marketingbudgetten voor evenementen staan flink onder druk, weet Reinoud Tjallema van Planspot. De startup gooit het promoten van evenementen daarom over een andere boeg.

Planspot is een online platform waar organisatoren van evenementen, onder meer via social media, worden gekoppeld aan media en een zo groot - en gepast - mogelijk publiek. “Wij willen geen marketinghagel”, zegt Tjallema, zelf medeoprichter van het bedrijf.

De startup werkte de laatste weken met man en macht aan de officiële livegang van het platform. Vier vragen aan aan Tjallema.

Wat verwacht je van de periode na de livegang?
“De verwachtingen binnen ons team zijn hoog. We hebben de afgelopen maanden echt naar dit moment toegewerkt en hebben zeer veel vertrouwen in ons product. We hebben de testperiode optimaal benut om te luisteren naar feedback van onze eerste 500 gebruikers.

Naast de promotie bij aangesloten mediapartners  zijn we al internationaal opgepikt door Springwise en hebben we warme contacten bij internationale techblogs als Techcrunch en Mashable om wereldwijde exposure te krijgen. Onze ervaring leert dat deze publiciteit voor duizenden nieuwe gebruikers kan gaan zorgen."

Al het nieuws over startups

Planspot wordt ook internationaal opgepikt; hoe zorgen jullie voor een groei van het aantal gebruikers?
We zijn daarom voortdurend bezig het netwerk alsmaar verder uit te breiden. Ook is Planspot in gesprek met (inter)nationale ticketaanbieders en partijen waar Planspot ‘as a service’ kan worden geïntegreerd voor diens klanten. Deze samenwerkingen kunnen voor veel nieuwe gebruikers zorgen.

Hiernaast zullen actieve sales- en marketingactiviteiten uiteraard ook niet gaan ontbreken. Op dit moment ligt onze focus echter op het neerzetten van een proof of concept in Nederland. Dit mede om een eventuele uitrol naar het buitenland in de toekomst sneller en efficiënter te laten verlopen.”

Het promoten van events, hoe maak je daar een businesscase van?
“We weten dat de marketingbudgetten voor evenementen flink onder druk staan. Dit is natuurlijk te begrijpen in de huidige conjunctuur. Daarnaast zien we ook een sterke opkomst in het gebruik van social media, de bl ijvende voorkeur voor het gebruik van e-mail-marketing en de vraag naar interactie door zowel de organisatoren als de bezoeker.

Tegenwoordig worden, om de doelgroep te bereiken, ongeveer vijf middelen gebruikt om evenementen te promoten. Wij zijn tegen het schieten met eventmarketinghagel en zorgen voor gerichte targeting en interactie via het platform. Via een social media-tool kun je binnen Planspot berichten zenden, terughalen en in gesprekken participeren op kanalen als Facebook en Twitter.

Een event, zoals een conferentie of een symposium, dat op Planspot aangemaakt wordt, wordt ook meteen gekoppeld aan media partners via een categoriseringsproces. Op deze manier komt een event terecht bij media partners die dezelfde doelgroep delen als het event. Mediapartners krijgen hiermee relevante content, en kunnen tevens hun bereik aanbieden om er geld mee te verdienen.

Wanneer is Planspot een succes?
Financieel gezien is Planspot is een succes als wij eind februari 2013 minimaal 1200 betalende gebruikers hebben. Dat moet tegen die tijd voldoende zijn om onze operationele kosten te kunnen dekken.

Eind 2013 zullen dit 5000 zowel nationale als internationale betalende gebruiken moeten zijn. Dit is zeker te realiseren als we kijken naar de animo die wij al hebben gekregen voordat wij überhaupt live zijn gegaan.

Strategisch gezien is Planspot een succes als ons gebruikersbestand en het aantal evenementen groeit met 25 procent per maand en als wij elke maand een nieuwe feature kunnen lanceren die aansluit bij de vraag van onze gebruikers. 

Daarnaast streven wij naar een klanttevredenheid van ten minste 95 procent. Dit is natuurlijk allemaal goed te meten, en nog belangrijker, te beïnvloeden!”