AMSTERDAM – Ongeveer 31 procent van de Nederlandse webwinkels was afgelopen maand slecht bereikbaar. Bijna 500 internetwinkels waren voor meerdere uren offline.

Dat stelt het monitoringbedrijf Uptrends na onderzoek onder 1603 webwinkels die aangesloten zijn bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Het bedrijf stelt een minimum onder de bereikbaarheid van 99,9 procent. Op maandbasis betekent dat dat een webwinkel ongeveer 1,6 uur offline mag zijn.

Ongeveer een vijfde van de webwinkels, 326 stuks, was altijd bereikbaar. Onder hen zijn de meer bekende internetwinkels zoals De Bijenkorf, D-reizen en Zalando.

Maar 491 van de bedrijven presteerden ondermaats, met kwaliteitparket.nl als dieptepunt. Deze webwinkel was afgelopen maand slechts in 79,5 procent van de tijd te bezoeken; een 'downtime' van 157,1 uur.

Meeste omzet

De websites van de online retailers met de meeste omzet waren volgens het monitoringbedrijf te weinig bereikbaar. Bol.com (99,3%), Wehkamp.nl (99,8%) en Albert.nl (99,87%) komen in de buurt van de vereiste 99,9 procent, maar zijn volgens Uptrends nog te weinig bereikbaar.

 

Vergeleken met vorig jaar is de bereikbaarheid van Nederlandse webwinkels wel verbeterd. In 2011 was ruim 38 procent van de online retailers niet goed te bezoeken.