AMSTERDAM - De drukste winkeldag van de Verenigde Staten, Black Friday, lijkt ondanks tegenstrijdige cijfers goed te zijn verlopen voor de detailhandel.

Dat schrijven analisten van zakenbank Nomura maandag, die het traditionele begin van de feestdagendrukte 'goed maar niet fantastisch' noemen.

Volgens Comscore stegen de online verkopen rond afgelopen vrijdag met meer dan een kwart naar 1,04 miljard dollar. Het is de eerste keer dat de online verkopen bij de start van het feestdagenseizoen de een miljard dollar passeerden.

Amerikanen doen nog zo'n negentig procent van de aankopen in de gewone winkel. Onderzoeksbureau Shoppertrak schatte dat de niet-online verkopen rond Black Friday 1,8 procent daalden naar 11,2 miljard dollar. Onderzoeksbureau Traffic rapporteerde echter een stijging van 3,5 procent en de branchevereniging National Retail Federation rapporteerde zelfs een groei van twaalf procent.

Donderdag al open

Nomura wijst erop dat sommige winkels al donderdagavond hun deuren openden. Dat heeft de omzet op vrijdag zelf gedrukt. Ook waren de kortingsacties minder intens door relatief kleine voorraden.

Op Black Friday, de dag na Thanksgiving, beginnen Amerikanen met de aankopen voor de feestdagen. De dag is een belangrijke graadmeter voor de Amerikaanse economie omdat consumentenbestedingen goed zijn voor zo'n zeventig procent van het bruto binnenlands product in de VS.

Voorafgaand aan Black Friday stond in november het consumentenvertrouwen volgens de Universiteit van Michigan op het hoogste niveau in vier jaar tijd.