AMSTERDAM – Het nieuwe advertentieplatform van Facebook, Exchange, zal geen kernactiviteit van het beursgenoteerde bedrijf worden.

Volgens een analist van Bernstein Research zal het advertentienetwerk zorgen voor slechts 15 tot 20 procent van alle webadvertenties in Facebook, zo zegt hij tegenover All Things Digital. Dat komt doordat gebruikers Facebook steeds meer mobiel gaan gebruiken.

Facebook Exchange is er specifiek op gericht om reclame in de rechterbalk te tonen, wanneer de site in een browser wordt bezocht. Dit terwijl het sociale netwerk heeft aangegeven dat het zich in de toekomst meer gaat richten op mobiele advertenties. Deze komen dan in het nieuwsoverzicht van de gebruiker te staan.

Via Exchange kunnen adverteerders ‘real time’ bieden op advertentieruimte aan de rechterkant van het scherm. Gebruikers die volgens Facebook tot de doelgroep van de adverteerders horen, krijgen deze te zien.

Toch komt 80 procent van Facebook’s inkomsten nog uit de verkoop van webadvertenties. Bernstein Research verwacht dan ook dat Exchange ervoor zorgt dat deze inkomsten komend jaar niet al te hard achteruit lopen. Vanaf het derde kwartaal in 2014 denkt de analist dat de inkomsten uit webadvertenties flink gaan dalen.