BERLIJN - Het vertrouwen van Duitse consumenten in de economische omstandigheden is gedaald vanwege de voortslepende eurocrisis en de afkoeling van de wereldeconomie. Dat maakte marktonderzoeker GfK maandag bekend.

De vooruitblikkende vertrouwensindex van het GfK daalde van 6,1 in november tot 5,9 in december. Economen rekenden in doorsnee op een stand van 6,2.

De index wordt samengesteld op basis van een onderzoek onder 2000 Duitsers. Zij werden vooral somberder ten aanzien van de eigen inkomsten. De deelindex hiervoor daalde van 29,9 in november tot 17,8 in december. De koopbereidheid nam in veel minder sterke mate af, van 33,9 tot 29,4.

Steunpilaar

GfK noemde het vertrouwen ondanks de lichte daling van de index nog altijd robuust. De marktonderzoeker rekent er op dat de Duitse consumenten hun rol als steunpilaar van de economie zullen blijven uitvoeren. Hun uitgaven zijn goed voor ongeveer 60 procent van het bruto binnenlands product.

Dat het consumentenvertrouwen redelijk is blijven liggen, is volgens GfK onder meer te danken aan de arbeidsmarkt.  "Mensen zijn niet bang om hun baan te verliezen en zijn dus nog bereid om grotere, duurdere aankopen te doen.''