AMSTERDAM – Nederlandse bedrijven investeren meer in nieuwe markten en klanten. Ondernemingen worden door de aanhoudende crisis gestimuleerd om meer producten en diensten te ontwikkelen.

Ook in de groeiperspectieven van opkomende economieën zien bedrijven kansen, zo blijkt uit de jaarlijkse Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor van de Rotterdamse Erasmus Universiteit.

Ondernemingen investeren 2,6 procent meer in nieuwe markten en klanten. Zij beseffen volgens de onderzoekers steeds meer dat de grenzen van verbeteringen binnen bestaande producten en diensten zijn bereikt en dat radicale innovaties voor nieuwe groei kunnen zorgen.

Ook wordt meer geld gestoken in sociale innovatie, waaronder zaken als slimmer werken en flexibel organiseren vallen.

Betere prestatie

Sociaal innovatieve bedrijven realiseren meer nieuwe producten en diensten voor nieuwe klanten en markten. Ze presteren bovendien beter en investeren meer in onderzoek en ontwikkeling (R&D).

Sociale innovatie is volgens het rapport een belangrijk instrument om nieuwe groei van de Nederlandse economie aan te jagen.

Zo wordt 75 procent van het innovatiesucces bepaald door investeringen in sociale innovatie, terwijl slechts 25 procent wordt bepaald door investeringen in R&D en technologische innovatie.