Werknemers worstelen met Engels

AMSTERDAM – Werknemers hebben nog altijd de basis van communicatie in het Engels niet onder de knie. Nederland, België, Denemarken, Noorwegen en Zweden vormen een uitzondering.

Dat blijkt uit de ’English Proficiency Index for Companies 2012’ van onderwijsorganisatie Education First, zo weet EurActiv.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 115.000 werknemers en 1,7 miljoen volwassenen in 24 landen. De onderzochte beroepsbevolking is werkzaam bij bedrijven met een jaarlijkse omzet tussen een miljoen en 100 miljard dollar.

In Tsjechië, Japan en Rusland brengt de beroepsbevolking het er zelfs slechter vanaf dan de gemiddelde bevolking in die landen.

Vacatures

In de landen die het wel goed doen worden vanaf de basisschool Engelse lessen gegeven. Bovendien wordt in vacatures vaak om beheersing van het Engels gevraagd. Ook het niet nasynchroniseren van televisieprogramma’s en films speelt een rol.

In vrijwel alle sectoren wordt het Engels onvoldoende beheerst. Werknemers in de reis- en toerismebranche scoren nog het best, op de voet gevolgd door consultants, maar zelfs daar wordt het basisniveau maar net ontstegen.

Een mogelijke reden voor de slechte beheersing van het Engels is dat volwassenen die voltijds werken meestal geen tijd hebben om buiten werktijd een taaltraining te volgen. Bovendien voelen individuen zich steeds meer op hun gemak in hun functie, waardoor de noodzaak hun Engels te verbeteren op de achtergrond verdwijnt.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie