AMSTERDAM – Goedkope concurrentie uit landen als Marokko en Spanje en een voorkeur voor lokale producten drukt op de export van Nederlandse groente- en fuittelers.

Dat zegt Philip Smits, directeur Philip Smits van The Greenery, de grootste groente- en fruithandelaar van Nederland zaterdag in het Financieele Dagblad.

Nederlandse telers onderscheiden zich met hun producten steeds minder goed dan concurrenten uit goedkopere productielanden. Daardoor kunnen zij hun waar in het buitenland minder makkelijk kwijt. De kwaliteit moet daarom omhoog, aldus Smits.

De sector heeft ook last van een steeds sterker wordende voorkeur voor lokale producten, vooral in landen als Duitsland en Frankrijk. Oplossing hiervoor kan zijn de productie te verhuizen naar het land van verkoop, zoals twee slatelers van The Greenery inmiddels gedaan hebben in Frankrijk.

In Nederland zelf staan de prijzen onder druk door de supermarkten die erg lage prijzen bedingen.

Innovatie

Smits ziet toekomst in innovatieve producten, zoals de Tommie-tomaat, die inmiddels gretig aftrek vindt in Japan en Mexico. Meer producten kunnen die weg volgen, zoals de Red Egg, een langwerpige tomaat, en de Sweet Sensation, een peer waarvoor The Greenery de wereldrechten heeft.

Ondanks de lichtpuntjes voor de Nederlandse ondernemers denkt Smits dat de komende tijd zwaar wordt. “Er zal een shake-out plaats vinden”, aldus de directeur van The Greenery in het FD.