AMSTERDAM – De Nederlandse startup SNTMNT, die aandelenkoersen zegt te kunnen voorspellen aan de hand van sociale media, trekt internationaal de nodige belangstelling. Voorlopig kan het bedrijf nog zonder nieuwe investeerders, zegt oprichter Vincent van Leeuwen.

De startup begon in 2011 met het meten van het ‘consumentensentiment’ en het ‘financieel sentiment’ van updates op sociale media. Aan de hand daarvan probeerde het bedrijf de koers van S&P 500-bedrijven te voorspellen. Volgend jaar is ook de AEX aan de beurt.

SNTMNT verkoopt de data vooral aan brokers, die zo hun klanten meer informatie en inzicht kunnen bieden op de beurs.

Investeerders

 De startup verscheen vorige maand in The Financial Times. Toch denkt mede-oprichter Vincent van Leeuwen er nog niet aan om die aandacht te gebruiken voor bijvoorbeeld een investeringsronde. Dat komt mede ook doordat het bedrijf nauw samenwerkt met het Nederlandse social media monitorbedrijf Clipit, dat vanaf het begin al geld in SNTMNT stak.

“We willen gewoon rustig uitbreiden, te beginnen met drie à vier grote Nederlandse klanten”, zegt van Leeuwen. “Daarna kijken we naar het buitenland”. De oprichter is zich ervan bewust dat het praten met grote klanten veel tijd kost. “Een investering is op zo’n moment wel handig, maar ik geloof dat we ook zonder kunnen.”

Toekomst

SNTMNT denkt in de toekomst ook aan het uitgeven van trendrapporten om zo meer geld te verdienen. Begin 2013 start SNTMNT een pilot bij “een grote Nederlandse broker” en een pilot voor de Zuid-Afrikaanse beurs. Ook gaat de startup de valutahandel (Foreign Exchange) analyseren.

Een overname door een financiële grootmacht ligt later misschien voor de hand, maar daar ziet van Leeuwen niets in. “We zijn een internetbedrijf dat de financiële wereld bedient, geen financiële instelling.”