AMSTERDAM – Zeven op de tien ondernemers overwegen internationaal maatschappelijk te ondernemen, maar slechts acht procent heeft daarvoor concrete plannen.

Dat blijkt woensdag uit onderzoek door TNS-NIPO in opdracht van ICCO, de interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking. Hoewel ondernemers ideologisch wel voordelen zien, staan praktische en financiële bezwaren in de weg.

Bijna een kwart van de ondernemers zet zich in voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO). Een derde van hen heeft geen idee wat dit oplevert, de rest schat dat 20 procent van de omzet aan IMVO toe te schrijven is.

Voor ondernemingen die maatschappelijk actief zijn in ontwikkelingslanden is winst maken meestal niet het belangrijkste doel. Zij willen vooral bijdragen aan de leef- en werkomstandigheden elders en de beschikbaarheid van grondstoffen en energiebronnen vergroten.

“Zaken doen in ontwikkelingslanden vergt doorzettingsvermogen, ambitie en durf. Tegelijkertijd zien we ook hele mooie samenwerkingen ontstaan. Projecten die goed zijn voor de mensen in het zuiden, maar die ook de ondernemer winst brengen, zowel in financiële zin als in immateriële zin”, aldus ICCO.

Reactie minister Ploumen

Minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking laat weten dat IMVO een van de zaken is waar zij zich nadrukkelijk voor gaat inzetten. "Ik heb dit zelf ook al van ondernemers uit het mkb gehoord. Zij willen meer met IMVO aan de slag en ik wil hen daar bij helpen."

"Dit is een van de onderwerpen waarbij de belangrijke samenhang tussen de onderdelen Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking tot uiting komt."

"Het idee co-creation staat mij hierbij zeer aan. De komende tijd ga ik mijn plannen voor het revolverend fonds uitwerken. Uiteraard staan gesprekken met het MKB en ngo's die ervaring IMVO hebben daarbij bovenaan mijn lijstje", aldus Ploumen.