AMSTERDAM - Het nieuwe regeerakkoord, waarbij jaarlijks 250 miljoen euro minder naar infrastructuurprojecten gaat, heeft de toorn gewekt van branchevereniging Bouwend Nederland.

Terwijl dat geld naar de 'sociale agenda' wordt gesluisd, komen er “direct ook busladingen mensen bij die daarvan afhankelijk zijn”, stelt Elco Brinkman van Bouwend Nederland.

De bezuiniging betekent volgens hem dat er 3500 banen bij de infrabedrijven en de toeleveranciers “direct in gevaar komen”.

VVD en PvdA presenteerden maandagavond een aangepast regeerakkoord, waar de inkomensafhankelijke zorgpremie niet langer deel van uitmaakt. In plaats daarvan wordt genivelleerd via de belastingen. Omdat die nivellering minder fors is, wordt 250 miljoen euro vrijgemaakt om de maatregelen op het gebied van de WW en het ontslagrecht te verzachten.

Uit het Infrastructuurfonds is de laatste twee jaar volgens Brinkman echter al veel geld gehaald. “Samen met de bezuinigingen van 5 miljard uit het Lenteakkoord en de maatregelen die al in het regeerakkoord stonden, betekent dit een forse aanslag”, aldus Brinkman.

“Veel vernieuwings- en onderhoudsprojecten die voor 2020 stonden gepland gaan voor jaren de vertraging in. Dat helpt economisch herstel niet."

Grabbelton

Vervoersorganisaties TLN en EVO reageerden dinsdag ook geprikkeld op het aangepaste regeerakkoord. Zij waarschuwen dat het infrastructuurfonds geen “grabbelton” moet worden om steeds de plooien tussen de coalitiepartijen glad te strijken.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) weet nog niet wat de effecten zijn van de greep in het Infrastructuurfonds. Schultz stelde dinsdag dat haar departement tot nog toe was ontzien, maar als gevolg van de aanpassing van het regeerakkoord nu toch ook moet inleveren. Ze sprak van een forse bezuiniging, die mogelijk leidt tot uitstel van projecten.

De minister benadrukte dat er nog geen keuzes zijn gemaakt. Er hoeven dus geen gevolgen te zijn voor de geplande verbreding van de A27 bij Utrecht. Die ligt gevoelig, omdat de verbreding ten koste gaat van een deel van natuurgebied Amelisweerd.

Stelliger

VVD-Kamerlid Ton Elias sprak zich stelliger uit over de gevolgen. ''Dit komt niet ten laste van de Blankenburgtunnel en gaat niet ten koste van de A27'', zei hij.

Elias gaf verder aan dat het onderzoek naar de verbreding van de weg bij Utrecht zal worden afgewacht. Onder meer PvdA wilde laten bekijken of de weg niet met twee keer zes rijstroken toe kan, in plaats van de door de minister gewenste twee keer zeven

Attje Kuiken, Kamerlid voor de PvdA, liet dinsdag weten dat is afgesproken dat de bezuiniging van 250 miljoen op het Infrastructuurfonds ten laste komt van asfalt. ''Maar over het hoe hebben we het nog niet gehad'', sprak zij.

VVD en PvdA hebben in het regeerakkoord gezet dat de Blankenburgtunnel (die ten westen van Rotterdam moet komen) zal worden aangelegd. Ook staat er dat de besluitvorming over de verbreding van de ring Utrecht wordt afgerond.