AMSTERDAM - Veel mensen gaan met tegenzin naar borrels en over hen kan gezegd worden dat zij kampen met borrelvrees. In het zakenboek Borrelbabbelen leer je hoe je je moet gedragen tijdens een borrel. Vier vragen aan auteur Hugo Vos.

Waarom dit boek?
Ik ervaar in mijn trainingen ‘Borrelbabbelen’ dat erg veel mensen eigenlijk moeite hebben met borrels. De borrel achterover slaan is het probleem niet, de bitterbal naar binnen werken lukt ook bijna iedereen. Maar het aanknopen van gesprekjes en alles wat daar bij hoort, dat vinden heel veel borrelgangers lastig.

De valkuil waar mensen vervolgens in vallen is lekker veilig bij een vriendenclubje aan te schuiven om daar de hele verdere borrel niet meer weg te gaan. Dat is prima als je je netwerk alleen maar wilt onderhouden. Maar als het de bedoeling is dat je je netwerk uitbreidt, dan is dat geen handige strategie. En wat nou als je geen bekenden hebt op de borrel... wat dan?

Met mijn boek wil ik mensen de helpende hand bieden in het ontspannen netwerken. Dat netwerken van belang is, dat weten de meesten wel. Maar hóe je dat moet doen, daar valt heel wat te leren voor veel mensen.

Wat is voor u de verklaring waarom de ene persoon er meer moeite mee heeft dan een ander persoon om naar een borrel te gaan en daar een gesprek aan te gaan?

Sommige mensen zijn van huis uit makkelijke praters. Dit soort mensen stappen een gesprek avontuurlijk in. Zij weten dat er wat te winnen valt en kijken naar mogelijkheden. Anderen staan daar meer verlegen of -harder gezegd- angstiger in. Die zien een gesprek als problematisch.

Deze categorie mensen kijkt meer naar wat ze te verliezen hebben en zijn gefocust op de onmogelijkheden. Die houding van Avontuurdenken of Probleemdenken bepaalt hoe actief je op uitdagingen af stapt.

Dat kan genetisch bepaald zijn, maar heeft ook veel te maken met je opvoeding. En met de mate waarin je successen of teleurstellingen hebt behaald in het verleden. Neemt niet weg dat je daar wat mee kunt doen. Je kunt die knop omzetten.

Angst voor gezichtsverlies speelt daar ook een belangrijke rol in. De avontuurdenkers onder ons zijn daar niet zo mee bezig. Terwijl degenen die de gesprekjes niet aan durven, bang zijn met een mond vol tanden te komen staan. Hierdoor lijden ze wellicht gezichtsverlies en misschien wel reputatieschade.

Wat moeten mensen met borrelvrees weten?
Als je het boek gelezen hebt zul je denken: “Maar natuurlijk. Het is eigenlijk zo simpel.” Je leert hoe je het leuk kunt maken voor jezelf, en voor de ander. Met name dat laatste helpt. Focus je maar op die ander. Geef die persoon aandacht en jouw interesse. Groot voordeel daarvan is dat je niet meer zo met jezelf en je eigen angsten bezig bent.

Het leuke van een training is, is dat je in een gezamenlijke setting die inzichten krijgt en oefent. Dat geeft naast plezier ook de gelegenheid om zelf te ervaren dat contact leggen helemaal niet zo moeilijk is. Ik train regelmatig groepen accountmanagers die beroepsmatig borrels af moeten. Dat geeft ze ook de gelegenheid om eens ervaringen op dat vlak uit te wisselen. Zo leren ze van elkaar wat werkt.

Voor wie is dit boek bedoeld?
Dit boek is geschikt voor iedereen die wel eens naar een borrel gaat. Dat kan een zakelijke netwerkborrel zijn, een studentenborrel, of de receptie van tante Jo en ome Teun die 50 jaar getrouwd zijn.

Wel steekt het boek meer in op netwerk-gerelateerde borrels. In het bedrijfsleven wordt veelal geborreld om (zakelijke) contacten op te doen. Contacten hebben is voor veel mensen en bedrijven belangrijk om omzet te genereren. Hoe zorg je er nou voor dat die contacten geïnteresseerd zijn in jou? Dit boek helpt hen daar in.

Maar een borrel is een borrel. Of die nou zakelijk is of privé. Je hebt te maken met veel mensen op één plek. Hoe leg je nou op een ontspannen en voor iedereen plezierige manier contact met die mensen? Daar gaat het boek Borrelbabbelen, ontspannen netwerken voor wie niet durft maar wel wil over.