AMSTERDAM - Kabelbedrijf UPC heeft in het derde kwartaal het aantal nieuwe abonnementen in Nederland met ruim 3000 zien dalen. Een jaar eerder kwamen er juist 38.000 bij.

Het bedrijf stelde maandag dat de daling vooral het gevolg is van een lager aantal gecombineerde breedband- en telefoonaansluitingen.

Nederland telde 18.000 van zulke aansluitingen in vergelijking met 56.000 in het derde kwartaal van 2011. ''Het lagere resultaat in Nederland is voornamelijk het gevolg van een prijsverhoging op triple play-pakketten (tv, internet en telefoon) en door heviger concurrentie'', aldus UPC.

Omzet

UPC wist de omzet in Nederland wel op te voeren, van 227,7 miljoen euro tot 239,9 miljoen euro. Voor het hele bedrijf, dat in vrijwel alle Europese landen en in Chili actief is, steeg de omzet met 62,7 miljoen euro tot 1,08 miljard euro.

Moederbedrijf Liberty Global zag het totale klantenbestand afgelopen kwartaal met 320.000 groeien tot 34,1 miljoen abonnees. Het concern zag de omzet met 6 procent groeien tot 2,5 miljard dollar (bijna 2 miljard euro). Liberty Global biedt kabeldiensten in 13 landen in Noord- en Zuid-Amerika en Europa.