AMSTERDAM – Een webwinkel starten is niet meer iets wat je er ‘even bij doet’ en waarmee je automatisch grof geld verdient. Inmiddels moet je concurreren met zo’n 40.000 andere Nederlandse webshops. Vier vragen aan Annelies Verhelst, auteur van het boek ‘Maak van je webwinkel een succes’.

Waarom dit boek?

"Als je zoekt op boeken over webwinkels zie je of veel boeken die vertaald zijn uit het Amerikaans of boeken die heel erg op het praktische deel ingaan: welke systemen zijn er, welke stappen moet je zetten? Dus meer over de webwinkel zelf dan over wat erachter zit."

"Ik wilde juist een boek schrijven over de ondernemerskant ervan: waarmee moet je allemaal rekening houden, hoe maak je van je webwinkel écht een succes? Dat gaat dus verder dan even in je vrije tijd een url vastleggen, een content management systeem regelen en je producten erin zetten. De interviews laten zien wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van je webwinkel."

Hoe maak je je webwinkel tot een succes te midden van je 40.000 concurrenten?

"Er is niet één beste tip. Je succes is afhankelijk van een aantal factoren, zoals je eigen toewijding (je webshop succesvol maken kost tijd), marketing en je unieke verkoopargument (waarom moeten mensen bij jou kopen?)."

"Ook al zit je met jouw product in een niche, je kunt binnen die niche de beste worden. Heb je een brede doelgroep en veel concurrenten, dan is marketing erg belangrijk. Zalando kenden we bijvoorbeeld een paar jaar geleden niet en is inmiddels een van de bekendste webwinkels. Dat komt door al die marketingcampagnes en een focus op bepaalde unieke punten (voor schoenen moet je bij Zalando zijn)."

Voor dit boek heb je de oprichters van diverse succesvolle webwinkels geïnterviewd. Welk interview heeft de meeste indruk op je gemaakt?

"Ik moet zeggen dat de meeste interviews wel indruk hebben gemaakt. Taartenwinkel.nl had een heel gepassioneerd verhaal, dat mij erg is bijgebleven. Het is een gaaf verhaal over hoe je vanuit je studie een webwinkel begint en dat ineens dusdanig blijkt aan te slaan dat je bijna niet anders kunt dan ermee doorgaan. Zij hebben het gered met 'gewoon maar wat doen' en later de professionaliseringsslag gemaakt, waardoor ze verder konden groeien."

"Ook het verhaal van ECI.nl over het omstreden clubmodel waarbij je verplicht bestellingen moet plaatsen, is me erg bijgebleven. Er blijken veel misverstanden over te bestaan en het was interessant om het eens van de andere kant dan de consumentenkant te horen. Het was goed om te horen dat ECI.nl zich daar bewust van is en probeert de consument betere uitleg en service te bieden én juist meer met het echte clubgevoel te doen."

Wat is een grote misvatting onder startend webwinkeliers?

"Een veelgemaakte fout is dat veel webwinkeliers hun webwinkel starten uit het idee dat ze het er ‘wel even bij kunnen doen’. Vaak nemen ze ontslag bij hun goed betaalde vaste baan om zelf te gaan ondernemen, ook met de gedachte dat ze dan meer tijd overhouden voor hun gezin en hobby's."

"Als je echter veel producten gaat aanbieden en van je webwinkel een succes wilt maken, dan komt er zoveel bij kijken dat je de eerste jaren juist nergens meer tijd voor hebt. Dat is iets wat eigenlijk de meeste webwinkeleigenaren die ik heb gesproken onderschrijven. Je kúnt het er wel bij doen, maar dan moet je niet verwachten dat je webwinkel ooit meer wordt dan een leuke hobby."

‘Maak van je webwinkel een succes’ van Annelies Verhelst verscheen eind oktober bij Sdu Uitgevers.