AMSTERDAM - Supermarkten hebben vorige maand vrijwel evenveel omgezet als in dezelfde maand vorig jaar. De omzet groeide met 0,1 procent, meldt onderzoeksbureau Gfk vrijdag.

De supermarktomzet bedroeg in oktober 2,47 miljard euro. De omzet per kassabon lag een procent lager, op 21,57 euro. Die daling is minder sterk dan in de voorgaande maanden. De daling werd gecompenseerd door een hoger aantal bezoeken.

Supermarkten presteren sinds juni al gemiddeld vrijwel vlak. In het derde kwartaal kwam de groei uit op 0,3 procent. Een kwartaal eerder was dat nog 0,9 procent.

Feestdagen

Rond de feestdagen wordt een hogere omzet in de supermarktenbranche verwacht. Supermarkten kunnen dit najaar weer een omzetpiek verwachten vanwege Sinterklaas, kerst en oud en nieuw.

Marktonderzoeksbureau GfK rekent voor de laatste 2 weken van het jaar op een totale weekomzet van 726 miljoen euro, zo'n 18 miljoen meer dan vorig jaar.

Dat blijkt uit dezelfde raming van GfK. Vooral traditionele kerstproducten als wild, ijsdesserts, oliebollen, appelflappen en schaal- en schelpdieren, worden naar verwachting goed verkocht in de feestperiode. Supermarkten spelen daarop in door de consument te verleiden met een speciaal decemberassortiment.

Forse groei

Het bedrag dat in een eindejaarsweek aan kerstinkopen wordt besteed, laat al sinds 2005 jaarlijks een forse groei zien. In de eerste 5 jaar van deze eeuw lag de gemiddelde weekomzet nog stabiel op ongeveer 580 miljoen euro.

Afgelopen maand zetten de grote supermarkten gezamenlijk 2,47 miljard euro om, een stijging van 0,1 procent vergeleken met oktober vorig jaar.