AMSTERDAM - MKB Nederland vindt dat Nederlandse ondernemers meer kunnen profiteren van de zakelijke mogelijkheden in Brazilië.

De ondernemersvereniging vindt dat ondernemers soms verder over de grens moeten kijken. Meestal richt men zich op de relatief 'veilige' landen als België en Duitsland, maar de export naar de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) kan veel hoger.

Op dit moment exporteert Nederland slechts 4 procent naar deze landen, terwijl de BRIC-landen goed zijn voor 50 procent van de wereldwijde economische groei staan.

Brazilië kent de grootste economie in Zuid-Amerika en wereldwijd neemt het de vijfde positie in. De Nederlandse export naar Brazilië is met 0,5 procent volgens het MKB beperkt.

"Brazilië, dat bijna 200 miljoen inwoners kent, heeft een welvarende middenklasse, een groeiende economie en is daarnaast monetair en politiek stabiel", laat MKB Nederland weten, dat volop kansen ziet om het export-percentage te laten stijgen.

Buitenlandse kennis

Brazilië kent vooralsnog veel handel in het binnenland, slechts 14 procent van het BNP ontstaat door buitenlandse handel. Desondanks is de vraag naar buitenlandse kennis en innovatie groot. De infrastructuur is groeiende en bovendien zijn twee grote sportevenementen (WK voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016) aanstaande, wat de bedrijvigheid doet toenemen.

Brazilië heeft volgens MKB Nederland vooral behoefte aan technologische oplossingen en producten in meerdere sectoren. Onder meer op het gebied van energie, chemie, havenwerken, binnenvaart en luchtavens, agrofood, water, toerisme en transport valt voor Nederlandse ondernemers veel te halen.

Nadelen

Toch zijn er ook nog enkele nadelen te vinden in de handel met Brazilië. De bureaucreatie en het ingewikkelde fiscale regime kunnen problemen opleveren. Deze zijn verschillen op nationaal-, deelstaat- en plaatselijk niveau.

Brazilië kent verder hoge importbelastingen en verschillende bijkomende heffingen. Het komt dan ook vaak voor dat buitenlandse bedrijven niet exporteren naar Brazilië, maar in het land zelf produceren en verkopen.