'Wereld van werk veroveren is veranderd' (zakenboek)

AMSTERDAM - Social media spelen een steeds grotere rol bij het vinden van een nieuwe baan. Reden voor Aaltje Vincent om haar boek in een nieuw jasje te steken: Jobmarketing 2.0. NUzakelijk stelt de auteur drie vragen.

1 Waarom dit boek?
"Het is de herziene versie van het boek Jobmarketing dat in 2007 verscheen. De wereld van ‘nieuw werk veroveren’ is fundamenteel veranderd in vijf jaar tijd. Door social media zijn de lijntjes tussen de werkzoekende en vakgenoten, leidinggevenden en recruiters/P&O’ers/HRM’ers nog nooit zo kort geweest."

"Je cv moet anno nu in 15 seconden leiden tot “Die wil ik spreken” en in het gesprek heb je 30 seconden voor een eerste indruk. Samen cruciale 45 seconden voor nieuw werk."

2 Het boek staat vol met praktische tips om werk te vinden. Kan je de belangrijkste do's en don'ts toelichten?

Do's

- Weet dat de mensen die het werk doen dat jij wilt gaan doen, het eerst weten dat er een nieuwe collega nodig is;
- Breng de bedrijven in kaart binnen jouw woon-werk afstand waar ze jouw vakmanschap goed kunnen gebruiken en vraag die bedrijven hoe zij een vacature invullen;
- Zorg dat jouw vakgenoten je kennen, in het echte leven via netwerken in je vakgebied en online via de social media;
- Connect op LinkedIn, met een persoonlijke boodschap, met vakgenoten, hun leidinggevenden en hun recruiters/P&O’ers/HRM’ers;
- Kijk hoe anderen in jouw vak hun LinkedIn profiel hebben gemaakt en doe het beter (het is voor het eerst in de sollicitatiehistorie dat je het cv van vakgenoten openlijk kunt inzien);
- Laat weten in een LinkedIn update dat je beschikbaar bent voor dat-en-dat werk, wees actief in je LinkedIn vakgroepen, volg en meng je in discussies.

Don'ts

- Niet weten wat je wilt en daarmee onhelder communiceren in je netwerk;
- Gaan netwerken en solliciteren als je nog boosheid en frustratie over je ontslag hebt, of nog erger, dit via social media ventileren;
- Alleen maar brieven sturen (je bent altijd minstens een van de 200 sollicitanten);
- Maak een ‘creatief’ cv (youtube, prezi, pinterest, powerpoint), alleen als dat bij jou past.

3 Je besteedt veel aandacht aan het inzetten van social media bij het vinden van een nieuwe baan. Linkedin is logisch in dit verhaal, maar hoe zet je Twitter en Facebook optimaal in?

Twitter
- Neem in je Twitter bio je LinkedIn profiel adres op en de goede vaktrefwoorden;
- Volg vakgenoten ook op Twitter en ga in ‘gesprek’, deel je vakmanschap en help anderen;
- Laat weten in een tweet dat je beschikbaar bent voor dat-en-dat werk, zo concreet mogelijk.

Niet doen: Over je sollicitatie procedure twitteren, dat is beklemmend voor de werkgever.

Facebook
- Deel je LinkedIn profiel met je vrienden en loof een beloning uit voor de gouden tip naar nieuw werk;
- Vraag aan je vrienden wie ingangen voor je heeft binnen de bedrijven die jij op het oog hebt;
- Word vriend van de bedrijven waar je graag zou werken, reageer op hun blogs en berichten, stel vragen over het werken bij hen, of je eens mee mag komen lopen.

Niet doen: Foto’s etc. zichtbaar laten zijn die afbreuk doen aan je online profiel.

Jobmarketing 2.0 van Aaltje Vincent is recent verschenen bij uitgeverij Unieboek | Het Spectrum

Tip de redactie