Autoverkoop zal in 2013 verder dalen

AMSTERDAM - Net als in het afgelopen jaar moeten autodealers ook in 2013 rekening houden met lagere verkoopaantallen.

Zowel de particuliere als de zakelijke markt is fors aan het bezuinigen op het aanschaffen van nieuwe auto's.

De autobranche blijft vooralsnog hangen in oudere bedrijfsmodellen, terwijl deze ontwikkeling volgens ING juist vraagt om meer efficiëntere, goedkopere verkoopnetwerken. Dit kan bijvoorbeeld online, zoals Tesla in de Verenigde Staten doet.

Lagere verkoopcijfers

ING verwacht voor 2012 dat er in totaal 485.000 nieuwe personenauto's verkocht zullen zijn, hetzelfde aantal als in 2010. In 2011 stegen de verkoopcijfers nog naar 560.045 nieuw verkochte personenauto's.

In de zakelijke markt wordt de autokeuze steeds meer bepaald door ratio en een lage bijtelling in plaats van emotie. Omdat per 1 juli 2012 de belastingregels werden aangescherpt, werden de verkoopcijfers nog enigszins gecompenseerd. Voor 2013 verwacht ING dat het aantal nieuw verkochte auto's zal dalen tot 450.000.

Vanaf 2014 wordt weer een groei verwacht. In 2014 wordt het volume geschat op 475.000, terwijl het aantal nieuwe registraties een jaar later op 515.000 wordt verwacht.

Koerswijziging

Fabrikanten en importeurs kunnen de verkoopcijfers stimuleren door meer ambitie te tonen in het herstructureren van hun netwerk. Fabrikanten kunnen daarnaast van dealers eisen dat zij zich meer richten op efficiënte, goedkope en duurzame bedrijfsvoering.

Bovendien kunnen dealers en importeurs de planning en het voorraadbeheer beter afstemmen op de cijfers. Dealers zelf kunnen nog profiteren van kansen om klanten tevreden te houden en het aangrijpen van occasion activiteiten.

Tip de redactie