Facebook laat bedrijven voortaan betalen

AMSTERDAM – Het sociale netwerk Facebook heeft een nieuw verdienmodel geïntroduceerd. Artiesten en bedrijven moeten voortaan betalen om van de volledige functionaliteit gebruik te kunnen maken.

Dat maakt internetdeskundige Danny Mekic bekend naar aanleiding van een Facebook-bericht van artiest Joshua Radin.

Facebook vraagt een bijdrage van artiesten en bedrijven om berichten aan alle fans te kunnen sturen. Doen de bedrijven dat niet, dan wordt maximaal 15 procent van de fans bereikt. Het is nog niet duidelijk welke artiesten en bedrijven een bijdrage moeten leveren.

Er worden door het sociale netwerk geen vaste tarieven gehanteerd, maar als een bedrijf meer betaalt, worden ook meer fans bereikt. Mogelijk volgt het beleid voor alle commerciële gebruikers op Facebook.

“Facebook biedt geen extra’s aan tegen betaling, maar versobert de gratis functionaliteit. Als je al je fans wilt blijven bereiken, moet je diep in de buidel tasten. Terwijl dat voorheen gratis was”, concludeert Mekic.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie