'Niet vervelen met businessmodellen'

AMSTERDAM - Het nieuwe Nederlandse crowdfundingplatform voor duurzame concepten OnePlanetCrowd kiest er bewust niet voor om aandelen of obligaties aan te bieden.

OnePlanetCrowd haalt duidelijk inspiratie uit de site waar crowdfunding een enorme boost door heeft gekregen, Kickstarter. Consumenten steken geen geld in de onderneming als aandeelhouder, maar als klant. Zij krijgen dus als eerste een product of dienst. “Omzet is de beste vorm van financiering”, zegt Maarten de Jong van OnePlanetCrowd.

Niche

De site wil vooral de 'early adopters' aanspreken. En hoewel het platform zich anders dan Kickstarter richt op een speciale niche binnen crowdfunding, wil het bedrijf een brede groep consumenten aanspreken.

“We hebben een duidelijke boodschap die voor een grote groep mensen aantrekkelijk is. De ideeën moeten 'gaaf' zijn en investeren moet niet onnodig moeilijk gemaakt worden. We willen dus niet gaan vervelen met businessmodellen,” zegt de Jong. “De betrokkenheid van early adopters is evengoed een bewijs voor de marktvraag.”

Screening

Duurzame concepten worden wel eerst door OnePlanetCrowd gescreend op potentie, voordat ze online komen te staan. De ondernemers moeten een businessplan maken en financiële verwachtingen kunnen laten zien. Ook wordt onderzocht of de ondernemer uiteindelijk aan zijn of haar verplichtingen kan voldoen.

Het bedrijf wil geld verdienen met een percentage van het opgehaalde eindbedrag. Ook verkoopt OnePlanetCrowd een eigen omgeving op de website voor grote bedrijven of instellingen, zoals lokale overheden of universiteiten.

Crowdfunding in Nederland

Nederland heeft de smaak te pakken met crowdfunding. Ons land kent een grote dichtheid aan deze platforms, en heeft dus relatief veel crowdfundingwebsites. Het aanbod is divers. Zo bestaan er diverse initiatieven om gezamenlijk duurzame energie te kopen, zoals een windmolen of zonnepanelen. De site SellAnApp is gericht op investeringen in nieuwe apps, Adfunding is een platform voor studentondernemers en Symbid en CrowdAboutNow richten zich net als Kickstarter op meerdere categorieën.

De startup Sprowd gaat zelfs een stapje verder: het bedrijf wil een wereldwijd crowdfundingplatform opzetten door eerst zichzelf te laten crowdfunden.

Ook binnen de niche duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn er meer voorbeelden te vinden: Share2Start laat consumenten investeren in duurzame ondernemingen door ze aandelen en obligaties te verkopen. ABN Amro heeft ook een eigen crowdfundingplatform voor duurzame concepten in de vorm van Seeds.nl.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie