‘Schoenenwinkels moeten innovatief zijn’

AMSTERDAM – De schoenendetailhandel moet dringend innoveren om de toenemende druk het hoofd te bieden. Niet alleen laat de consument het afweten, ook stijgen de inkoopkosten en legt de btw-verhoging druk op de marges.

Bovendien neemt de online verkoop steeds verder toe, zo laat het Economisch Bureau van ING maandag weten. Winkeliers, ontwikkelaars en gemeenten kunnen met behulp van innovatieve concepten het winkellandschap nieuw leven inblazen.

Ondanks de moeilijke omstandigheden wist de schoenendetailhandel in 2011 een lichte groei te boeken. Voor dit jaar wordt een omzetkrimp van twee procent voorzien, een trend die volgend jaar naar verwachting wordt voortgezet.

Winkels vechten terug door meerdere verkoopkanalen in te zetten. “Offline zullen winkeliers, ontwikkelaars en gemeenten zich moeten richten op de vraag hoe zij in samenwerking het winkellandschap beter kunnen inrichten op de vraag”, aldus ING.

 

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie