AMSTERDAM - Terwijl het Griekse deel van de haven van Pireaus probeert te overleven in crisis, bloeit het deel dat twee jaar geleden door China werd gehuurd.

De doorvoer van het Chinese deel blijkt in 2 jaar meer dan verdubbeld te zijn naar 1 miljoen containers, zo blijkt uit een reportage van de New York Times.

De Chinese rederij Cosco wil met een investering van 388 miljard dollar de doorvoercapaciteit vergroten naar 3,7 miljoen containers waarmee Pireaus een van de grotere havens van de wereld wordt.

In 2010 sloot de Griekse overheid een overeenkomst om de helft van de haven voor 500 miljoen euro te verhuren aan het Chinese concern Cosco. Zo is er een Grieks deel en een Chinees deel van de haven ontstaan, gescheiden door een hek.

Griekse mores

Cosco doorbrak de Griekse mores. Onder Grieks bewind verdienden sommige werknemers tot wel 181.000 dollar, inclusief overuren, per jaar. Werknemers van Cosco moeten het doen met gemiddeld 23.300 dollar.

Vakvonden worden grotendeels genegeerd. Door vakbondseisen zijn in het Griekse deel negen werknemers nodig om een hijskraan te bedienen, in het Chinese deel maar vier. Vreemd genoeg biedt het Chinese deel nu juist aan meer Grieken werk dan het Griekse deel en levert het de Griekse staatskas meer belasting op.

Er ontstaan ook klachten over de werkwijze van Cosco. Een kraanbediener werd ontslagen nadat hij tijdens de vrieskou niet meer zijn kraan kon opereren en naar beneden ging om op te warmen. “Ze brengen standaarden uit de derde wereld mee naar Europa”, aldus een vakbondsman.