AMSTERDAM - Chinese consumenten laten de wereldwijde verkopen van luxegoederen dit jaar opnieuw duidelijk groeien. Dat voorspelt Bain & Company op basis van eigen onderzoek.

De wereldwijde verkopen van luxe kleding, juwelen, cosmetica en kunst komt dit jaar uit op 212 miljard euro, tien procent meer dan een jaar eerder.

Het is voor het derde jaar op rij dat de verkopen met meer dan tien procent groeien. Voor de komende jaren voorspelt Bain echter een lagere groei van de wereldwijde markt van tussen de vier en zes procent. In 2015 komt de jaaromzet naar verwachting uit op 250 miljard euro.

Chinezen

Chinezen zijn nu verantwoordelijk voor een kwart van de wereldwijde omzet van luxeproducten. Dat is evenveel als de Europeanen en minder dan de Amerikanen (twintig procent) en Japanners (veertien).

De Chinezen kopen hun luxegoederen zowel binnen als buiten hun thuisland. Een derde van de aankopen in Europa wordt bijvoorbeeld gedaan door Chinezen, waardoor de luxesector in het continent ondanks de crisis op de been blijft.