In De Partnership Verkiezing 2012 strijden Young Professionals en Managers uit het bedrijfsleven mee voor een van de twee awards met hun business case voor een investering in een ontwikkelingsland.

In Kenia pakt Hivos samen met de op een na grootste internationale koffiehandelaar Ecom het armoedeprobleem aan vanuit een marktbenadering. Veel aandacht gaat bij de koffiehandelaar uit naar sociale en milieukwaliteit.’

Ecom richtte in 2006 in Kenya de training- en marketingstructuur ,Sustainable Management Services (SMS) op. In 2007 startte deze dochterorganisatie samen met Hivos een driejarig project, waarin 11.000 leden van vier koffiecoöperaties training krijgen. Ecom, die ook aan Douwe Egberts levert, kent de dynamische ontwikkelingen in de koffiemarkt.

Koffieproducenten

Hivos kent de dynamiek en uitdagingen op het niveau van kleinschalige koffieproducenten en hun productiesystemen. De akkers leverden binnen drie jaar tijd gemiddeld twee kilo koffiebonen meer per struik: 3,5 kilo in plaats van de 1,5 kilo. De bonen zijn bovendien van veel betere kwaliteit. Het inkomen van de koffieboeren steeg met 69 procent.

Naast dat de boeren hun omzet hebben zien toenemen heeft Ecom er samen met Hivos voor gezorgd dat er toegang tot meer en betere koffie is. Momenteel worden in samenwerking met Hivos 16.000 boeren getraind, en heeft SMS zijn programma verder kunnen uitbreiden tot 85.000 boeren. Dit programma wordt verder uitgebouwd in omringende landen: Tanzania and Oeganda, met ondersteuning aan nog tienduizenden boeren.

Stem rechts op jouw favoriete Business Case voor de Business Development Award/Best Partner Award.

De Partnership Verkiezing is een initiatief van Social Enterprise Behold, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, NUzakelijk.nl, NCDO en Young Professional partners.

Hier lees je meer over de twee awards van De Partnership Verkiezing.

Kom ook op 21 november naar het Create2Change event bij Nyenrode