De komst van de elektrische auto lijkt onstuitbaar. Dat heeft uiteraard gevolgen voor het elektriciteitsnet en energieleveranciers. Vattenfall, het moederbedrijf van Nuon, wachtte de ontwikkelingen niet af en ging zelf aan de slag.

Samen met Volvo ontwikkelde het Zweedse energiebedrijf de Volvo V60 Plug-in Hybrid, de eerste diesel plug-in hybride.

De samenwerking tussen Volvo en Vattenfall –twee Zweedse bedrijven– begon in 2007 en vier jaar later werd de Volvo V60 Plug-in Hybrid aan het grote publiek gepresenteerd op de autoshow van Geneve.

Sinds een paar maanden is de auto ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar en de voor dit jaar aan Nederland toegezegde auto’s waren al snel uitverkocht . “Het is zonneklaar dat de toekomst van de auto elektrisch is”, zei Vattenfall’s CEO Øystein Løseth over het project.

Elektrisch rijden heeft wellicht de toekomst, maar die toekomst moet wel in goede banen geleid worden. “Stel dat in 2020, 10 procent van alle auto’s elektrisch zijn dan is dat een enorme uitdaging voor bedrijven als Vattenfall”, aldus Joris Hupperets, Manager E-mobility bij Nuon/Vattenfall.

Laadpunten

Wat is die uitdaging dan precies? Ten eerste moeten er een heleboel laadpunten bijkomen. Daarnaast moet er ook meer elektriciteit geproduceerd worden, die ook nog eens op onconventionele tijden beschikbaar moet zijn (men laadt bij voorkeur de auto ‘s nachts op).

Met die laadpunten gaat het de goede kant op. In Nederland is nu al een dekkend netwerk van ruim 2000 laadpunten. Nuon werkt met bouwbedrijf Heijmans samen bij de installatie van laadpunten in Amsterdam.

Ook de productie van elektriciteit ligt op stoom. Wil een elektrische auto echt emissievrij rijden, dan moet die geladen worden met groene stroom. Zowel Vattenfall als Nuon zorgen dat die groene stroom voor deze Volvo altijd beschikbaar is.

De elektrische auto biedt energiebedrijven als Nuon ook grote mogelijkheden. Tot nu toe was het namelijk vrijwel onmogelijk om elektriciteit op te slaan. Maar met de batterijen van de elektrische auto – zeker als het er heel veel zijn – komt er eindelijk een serieuze opslagmogelijkheid voor elektriciteit op de markt. En dat kan heel handig zijn. Want het gebeurt maar al te vaak dat het heel hard waait en er dus een overvloed aan elektriciteit is. Op die momenten komt een opslagmogelijkheid in auto’s als geroepen.

Terugleveren

Het is zelfs mogelijk dat auto’s op gezette tijden hun stroom uit de batterij weer aan het net terug leveren, waarmee bijvoorbeeld windstroom dus gedoseerd op het net kan worden geïnjecteerd, iets wat tot nu eigenlijk niet mogelijk is. Voor het zover is moeten het net en auto’s echter nog wel een beetje ‘slimmer’ worden gemaakt met geavanceerde software.

Nu is er dan de hybride Volvo, met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer. Het is de eerste hybride die met een druk op één van de drie knoppen kan schakelen tussen een volledige 215 pk-dieselaansturing, hybride-aandrijving of volledig elektrisch rijden (tot ongeveer 110 km/u rijdt de auto elektrisch en daarna schakelt hij automatisch de dieselmotor in).

Uitverkocht

De eerste lichting was in Nederland al vrij snel uitverkocht, mede ongetwijfeld door de 0 procent bijtelling van deze schone auto. Maar in de loop van volgend jaar komt een tweede oplage van 5000 stuks op de markt, waarvan er een deel naar Nederland komt.

Nuon is in 2009 samengegaan met Vattenfall (wat ‘waterval’ betekent in het Zweeds). De bedoeling was om een sterk Europees energiebedrijf te vormen. Dat is gelukt; de samenwerking levert veel voordelen op.

Zo heeft het samengevoegde bedrijf meer slagkracht in de Europese markt, extra kennis en innovatiekracht, meer inkoopmogelijkheden, meer toegang tot nieuwe technologie en kan het grotere investeringen in duurzame energie doen en energieoplossingen doen, zoals de ontwikkeling en de uitrol van de nieuwe Volvo in Nederland met bijbehorende energiecontracten en oplaadmogelijkheden.

Meer weten over slim energie inkopen?