AMSTERDAM – Op Legalloyd.com kunnen bedrijven en advocaten elkaar vinden. Het platform bestaat nu bijna een jaar. “De advocatuur heeft de mogelijkheden van internet nog niet ontdekt.”

Tien maanden geleden richtte Philip de Roos met zijn compagnon Leopold van Oosten Legalloyd.com op. Nu zijn dagelijks negen man op het kantoor in Amsterdam-Noord bezig om bedrijven te koppelen aan de juiste advocaat. “We zijn een soort werkspot voor de advocatuur."

Waar verdienen jullie je geld mee?

“Bedrijven kunnen zich voor 900 euro per maand op ons abonneren. Dan hebben ze toegang tot alle advocaten en kunnen dan een tender uitschrijven, een soort opdracht, waarop de advocaten dan een offerte kunnen uitbrengen. Gemiddeld zijn dit er ongeveer vijf.

Op basis van die offertes kunnen bedrijven dan hun advocaat uitkiezen. Ook krijgen advocaten reviews naar aanleiding van eerdere opdrachten. Dat kan ook helpen bij de selectie. Bedrijven kunnen ook incidenteel van Legalloyd gebruik maken. Dan betalen ze eenmalig 1900 euro.

We hebben nu rond de honderd betalende klanten. Eind volgend jaar willen we winst gaan draaien. Gelukkig zijn we comfortabel gefund door mensen die we in informele kringen gevonden hebben.

Het uurtarief van een typische Zuidas-advocaat ligt rond de 500 euro. Onze advocaten werken ruwweg voor de helft. Dit zijn doorgaans geen éénpitters, maar werken voor kleinere kantoren van niet meer dan twintig man. Ze hebben allemaal wel flink wat jaren ervaring en wij hanteren strenge selectiecriteria. Onze advocaten doen kwalitatief niet onder voor de advocaten van de grootkantoren.

Op den duur zullen we ook van de – nu ongeveer honderd – advocaten een bijdrage vragen voor hun melding op de site. Dat deden we in het begin niet, omdat we ons nog moesten bewijzen. Dat hebben we inmiddels wel gedaan. De advocaten begrijpen heel goed dat het voor hun niet gratis kan blijven.”

Is dit onontgonnen terrein?

“De Nederlandse advocatuur heeft de online wereld nog niet massaal omarmd. De meeste advocaten hebben het druk genoeg met hun eigen praktijk en kunnen zich niet bekwamen in zaken als online marketing en online sales.

In Nederland is online advocatuur inderdaad nog onontgonnen terrein. In Amerika zijn ze wel al wat verder. Zo heb je bijvoorbeeld Legalzoom en Rocketlawyer. Al is Legalzoom toch nog meer een traditioneel advocatenkantoor, in die zin dat de initiatiefnemers ook zelf het juridisch advies verstrekken.

Wij lijken meer op Rocketlawyer. Zij hebben echt veel verstand van online business ontwikkelen. Dat terwijl hun model eigenlijk heel simpel is gebleven. Niet voor niets heeft Google een tijdje geleden een belang genomen in Rocketlawyer.”

Jullie plaatsen blogs op de site. Een middel om beter gevonden te worden door zoekmachines?

“Ik ben als advocaat begonnen bij advocatenkantoor Stibbe. Daarna werkte ik op het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin. Daar leerde ik veel over Search Engine Optimization (SEO). Die ervaring kan ik bij Legalloyd perfect combineren.

Blogs zijn inderdaad een prima manier om beter gevonden te worden. Niet bij zoektermen als ‘advocaat’, dat is veel te generiek. Maar wel als iemand zoekt naar ‘leeftijdsdiscriminatie bij ontslag’. Dan wil je dat mensen naar ons worden doorverwezen en dus zou je daar een blog over kunnen schrijven. Hier wordt in de advocatuur nog nauwelijks aandacht aan besteed.”

Wat gaat de toekomst brengen?

“Over een maand willen we een nieuwe dienst lanceren voor het mkb. De tarieven liggen hier lager – 35 euro per maand. Daarvoor krijgt men dan toegang tot juridische documenten zoals huurovereenkomsten en leningsovereenkomsten. Ook krijgt men toegang tot de advocaten. Maar deze moeten ze wel zelf zoeken. Er is geen actieve accountmanager van ons bij het zoekproces betrokken.”