AMSTERDAM - Bedrijven gebruiken social media vooral om reclame te maken en vergeten daarbij de interactie met de consument.

Dit blijkt uit onderzoek van de Social Media Monitor, uitgevoerd door Social Embassy. Bedrijven hebben de consument massaal gevolgd naar social media. Uit het onderzoek blijkt dat 92 procent van de merken actief is met een eigen social media pagina.

Met name Facebook, Youtube en Twitter worden ingezet. De sociale netwerksite Hyves wordt daarentegen juist steeds minder ingezet.

Weinig interactie

Ruim 90 procent van de merken reageert niet binnen vier uur op vragen en reacties van consumenten buiten kantooruren.

Daarnaast beoordeelt 87 procent van de merken het resultaat van social media op basis van het aantal fans, followers en 'vind-ik-leukjes'.

ING

Social Embassy vindt dat ING de social media het best gebruikt. De bank is snel met reageren op berichten en discussieert ook over lastigere onderwerpen. De top vijf werd verder aangevoerd door Vodafone, KLM, Rabobank en Het Wereld Natuurfonds.

In 2013 verwacht meer dan 50 procent van de onderzochte bedrijven een verdere stijging van het budget voor social media.